Even Johan bellen. Het zou zomaar een gevleugelde kreet kunnen zijn onder schilders die werken met producten van NelfKoopmans. ‘Wij zitten kort op de markt’, zegt de Johan in kwestie – Van der Meulen, technisch adviseur en al 35 jaar bij het bedrijf in dienst. Hoewel de fabrikant uit Noord-Friesland de laatste jaren groeit, gaan ze bij de van oorsprong kleine organisatie nog altijd prat op benaderbaarheid. ‘Je kunt alle vragen stellen en krijgt, als je dat wilt, meteen iemand van de techniek aan de lijn’, beweert Van der Meulen. ‘Je komt dan niet in de wachtrij of wordt na een week eens teruggebeld. Nee, we helpen mensen direct verder.’
Toch bleven veel schilders een aantal maanden in het ongewisse over de nieuwste Zusex, de houtreparatielijn van NelfKoopmans. Een vraagteken, daar konden ze het mee doen. Een handige truc van het marketingteam onder leiding van Evert Roorda. ‘Twee weken voor Masters of Maintenance, afgelopen najaar, kwam ons lab ineens met de mededeling: we hebben ’m!’, verhaalt Roorda. Hij doelt op de Ultimate Repair, maar die naam was op dat moment nog niet verzonnen. ‘Halsoverkop zijn we toen met ongelabelde kokers – bestickerd met een vraagteken – naar de beurs in Nijkerk gegaan. We hadden nog geen idee hoe we dat product in de markt wilden zetten, maar deelden wel een gevoel: dit moeten we meenemen naar de beurs.’
‘Petje af voor Maurice’
De uit nood geboren tactiek sloeg aan. ‘Het vraagteken trok nieuwsgierigheid, ook op de Bouwbeurs.’ Een en ander komt ook of misschien wel vooral op het conto van Maurice Joosen, de onvermoeibare vertegenwoordiger van Zusex. ‘Ik ken weinig mensen die openlijk uitspreken dat ze een passie hebben voor houtrot’, lacht Roorda. ‘Maurice wel. Petje af voor hem. Met die passie kan je ook een echt en eerlijk verhaal vertellen. Ik denk dat Maurice dat supergoed doet voor ons in het land.’
Wat wellicht niet iedereen weet, is dat Zusex het oudste houtreparatiemerk van Nederland is. Al (onbedoeld) duurzaam toen dat begrip nog lang niet in zwang was en klimaat nog milieu heette. Op de markt gebracht in 1972, toevallig het jaar dat het rapport Grenzen aan de groei van de Club van Rome verscheen. Boodschap: de mensheid kan niet oneindig teren op de grondstoffen van de aarde. Want die raken simpelweg een keer op. ‘Kozijnen moesten destijds bij schade nog volledig worden vervangen’, vertelt Van der Meulen. ‘Om dat te voorkomen, ontwikkelde Nelf Zusex Houtmassa. Vooral om schilders kosten te besparen. In plaats van volledige stukken te vervangen, konden ze met dat ene product alles doen: deelvervanging, verbindingen dichtzetten en grote en kleine reparaties uitvoeren.’
Bestond Zusex in de jaren zeventig uit dat ene product, inmiddels beschikt het over zes vullers annex houtreparatiemiddelen. Sinds vorig jaar aangevuld met drie plamuren. Daarmee bedient het merk schilders ook in het binnenseizoen. Waar sommige producten op meerdere ondergronden te gebruiken zijn, is Ultimate Repair puur gericht op hout. ‘Hij is makkelijk aan te brengen, goed te modelleren én gemakkelijk te schuren – ook met de hand’, stelt Van der Meulen.
Kookproces
Over hoe zo’n ideale substantie ontstaat, en wáár die precies uit bestaat, doen de twee, zoals gebruikelijk, weinig mededelingen. Geheim van de smid, concurrentie niet wijzer maken: de bekende riedel. Van der Meulen vergelijkt labwerk – het spel der grondstoffen – met een kookproces. ‘Dan voeg je wat van dit toe, dan weer wat van dat. Uiteindelijk kom je tot de smaak die je wilt hebben.’ Waarbij de eindgebruiker uiteraard cruciaal is. Van der Meulen: ‘Wij kunnen iets goed vinden, degene die ermee moet werken, díé moet het goed vinden. Daarom betrekken wij schilders bij onze nieuwe producten: ga er eens mee werken. Wat is je ervaring, hoe voelt het? Voor wij überhaupt iets nieuws op de markt brengen, moet de eindgebruiker akkoord zijn.’
Bij de productie maakt NelfKoopmans volop gebruik van de elementen: het dak ligt vol zonnepanelen en even verderop staat een reusachtige windmolen. ‘Bovendien is onze hele Zusex-lijn oplosmiddelvrij’, zegt Roorda, die onlangs een verrassend telefoontje kreeg. ‘Ik zat in de auto met onze commercieel directeur Myron Dokter. Iemand van de groothandel belde en maakte een geintje: “Normaal bel ik altijd om even te zeuren. Maar nu wil ik een compliment geven, want mijn schilders zijn erg blij met Ultimate Repair.” Van zulke berichten krijgen wij kriebels in de buik. Dan weten we dat we raak hebben geschoten.’