Ga naar hoofdinhoud

Aannemers niet serieus nemen!


Onderzoek van Vereniging Eigen Huis en Klantgericht Bouwen (een soort AF,
maar dan van Bouwend Nederland) laat zien dat het nóg
slechter kan met de kwaliteit van nieuwgebouwde huizen in Nederland.
En reken maar dat de schilder de schuld krijgt. 

Als je in ons land je nieuwe huis gaat bekijken, neem je een jurist en een bouwkundige mee. Het is vooral een zorgelijke gebeurtenis. Want de gemiddelde aannemer heeft vierentwintigeneenhalve opleverfout laten zitten, waarvan hij binnen vijf dagen negeneneenhalve fout herstelt.
 
Voor de rest van de fouten zijn die jurist en die bouwkundige noodzakelijk; dat wordt een lang gehakketak.
Overigens zijn veel van die opleverpunten afbouw- en schilderzaken. Die springen immers het meest in het oog. Het is ook aannemelijk dat die het eerste hersteld worden, als het tenminste niet gaat om in het kozijn wegrottende ramen of ander ongemak dat door grove bouwfouten wordt veroorzaakt.
 
Zo bezien is het volkomen begrijpelijk dat veel schildersbedrijven niet met aannemers willen samenwerken. Aannemers zijn vaak types die vooral in snel realiseren tegen lage prijs geïnteresseerd zijn, en gespecialiseerd in het ontwijken, vermijden en eventueel uitvechten van procedures.
 
Schilders en onderhoudsbedrijven daarentegen, zijn in de aard van de zaak altijd-al gericht op de langere termijn, duurzaamheid, een goede klantrelatie. Er zijn er bij die daar schatten met geld mee verdienen.
 
Wat ik nog weinig zie (maar het kan zich ook aan mijn waarneming onttrekken) is dat onderhoudsbedrijven weinig de aannemerij op gaan: waar ze wel durven op te schuiven in de keten en aanschuiven naast of in plaats van de verffabrikant of het verfadviesbureau, is de stap naar de echte huizenbouw kennelijk nog te groot.
 
Terwijl er een bijna gegarandeerde markt ligt. Iedereen die een huis laat bouwen wil bij de oplevering een feestje kunnen vieren, familie en vrienden uitnodigen, een fles champagne al dan niet kapot slaan op de voordeur.
Iedereen wil die jurist en die bouwkundige thuislaten. De bouwer die dat vertrouwen bij zijn klanten weet te wekken en waar te maken is spekkoper
 
 
 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Woningtrends 2025: meer isolatieglas, minder schilderwerk

Goudhaantje heeft nieuwe ambassadeur

Vier miljoen voor onderhoud Brabantse rijksmonumenten

Altrex wint Fitting Award voor duurzaamheid op BouwBeurs

PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035