Ga naar hoofdinhoud

Bedrijfsnamen


Een van mijn grootste verkeersergernissen is automobilisten die geen richtingaanwijzer gebruiken en daarmee mede-weggebruikers negeren. Zo zat ik onlangs weer in mijn auto te schelden, toen ik voor een minirotonde wachtte op een bedrijfsbus waarvan de chauffeur - zonder dat aan te geven - meteen de eerste afslag nam. Ik stond dus voor niets te wachten. In al mijn woede werd ik afgeleid door de naam op de bus: schildersbedrijf De Poolse Kwasten.

Een opvallende naam, waarna mijn gedachten meteen afdwaalden naar een boek dat ik onlangs las: ‘Maak je naam onvergetelijk’. Daarin deelt reclame-copywriter en namenexpert Floris Hülsmann zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen.

Vroeger was dat simpel. Je combineerde je achternaam vaak met het werk dat je deed: De Vries Schilderwerken, Slagerij Van Dijk of zelfs gewoon Albert Heijn. Een kwart van ’s lands ondernemers schrijft zich nog steeds in onder hun eigen achternaam bij KVK. Maar wil je tegenwoordig als (beginnend) bedrijf opvallen tussen de concurrentie, dan heb je, volgens Hülsmann, een andere aanpak nodig.

Hij ontwikkelde een methode om originele en pakkende bedrijfsnamen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Eentje die zich in het hoofd van je klanten nestelt. Een slecht gekozen naam kan je, volgens hem, klanten kosten. Omdat ze hierdoor niet begrijpen wat je doet, jou met de verkeerde producten of diensten associëren of omdat ze je naam niet onthouden en daardoor iedere keer bij de concurrent eindigen.

In de praktijk blijken veel schildersbedrijven het niet zo nauw te nemen met het kiezen van een goede, pakkende naam. Wat te denken van momenteel actieve schildersbedrijven die Bobby 82, ’t Zwarte Sjaop, Aapie Schilderwerk, Romario, ’t Leutje Ding, De Kameleon, Spirit, Rainbow en Ge-Bouw heten?

Dan zijn bijvoorbeeld andere bijzondere bedrijfsnamen zoals Met Verve, 100% Kleur, Vijf Sterren Schilders, de Bonte Kwast, ’t Skilderwiefke, De Poolse Kwasten, Het Verfmeisje, De Kwast, De Witte Schilder en De Gooische Verfpot iets herkenbaarder.

Feit blijft dat je via van mond-tot-mondreclame vaak nog de meeste klanten binnenhaalt, ongeacht je bedrijfsnaam. Wellicht weet ook u nog schilders met opvallende, onorthodoxe bedrijfsnamen. Schroom niet om deze aan mij te melden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn


Naar archief >