Ga naar hoofdinhoud

Bent u een Rijke Groene Vrek?


 

Nu eens geen zoektocht naar 50 tinten grijs, maar 8 tinten groen. Bent u een ‘Rijke Groene Kostensnijder’? Of een ‘Onveranderlijke Groene Vrek’? Doe de test!

Corporate Facility Partners, Facility Management Nederland en de Dutch Green Building Council hebben onderzoek gedaan naar de manier waarop eindgebruikers met de duurzaamheid van hun gebouwen omgaan. Een ultieme poging om ze in hokjes in te delen, want daar houden wij Nederlanders van. U toch ook? Doe de test!

Acht tinten groen

Uiteindelijke leidde het onderzoek onder circa 350 grote organisaties, verantwoordelijk voor meer dan 30 procent van alle gebouwen in Nederland, in acht opmerkelijke onderscheidende duurzaamheidsegmenten, door de onderzoekers ‘tinten groen’ genoemd.

Rijke Kostensnijders

Uit het onderzoek blijkt dat het grootste deel van de eindgebruikers tot de categorie ‘Rijke groene kostensnijders’ behoort (40%). Deze eindgebruikers investeren in duurzaamheid, maar vooral als het een kostenbesparing oplevert. Ze zijn actief op zoek naar informatie en zoeken deze informatie via diverse kanalen, zoals het bezoeken van beurzen, het lezen van vakbladen en het bezoeken van websites.

Doortastende Koplopers

Ruim 20% van de eindgebruikers is een ‘Doortastende groene koploper’. Deze groep wil investeren in duurzaamheid, vooral als de investeringen gericht zijn op het creëren van strategische waarde voor de organisatie. Bijvoorbeeld concurrentievoordeel, innovatie of imagoverbetering.

Intuïtieve Investeerders

Meer dan 10% van de markt bestaat uit ‘Intuïtieve Groene Investeerders’. De eindgebruikers in dit segment bevinden zich vooral in de zakelijke dienstverlening, de overheidssector, de gezondheidssector en de onderwijssector. De belangrijkste duurzaamheidsthema’s: gezondheid, energie, afval en materiaalgebruik.

Ondernemende Doeners

In het segment ‘Ondernemende Groene Doeners’ (6% van de markt)wordt van alle segmenten het meeste aandacht besteed aan diverse duurzaamheidsthema’s. Van energie, afval, gezondheid, vervuiling, materiaalgebruik, management tot transport, alle aspecten krijgen zeer veel aandacht. Deze eindgebruikers hechten echter minder belang aan het gebruik van duurzaamheidslabels/certificaten als bij de ‘Doortastende Groene koplopers’ het geval is.

Overige segmenten

De overige segmenten bestaan uit de groene tinten: ‘Kijken, kijken, niet kopen’ (10%); ‘Onveranderlijke Groene Vrekken’ (8%); ‘Spaarzame Groene Filosofen’ (1%) en ‘Apathische Groene Dromers’ (1%). De vrekken en dromers zien nauwelijks mogelijkheden om te investeren in duurzaamheid binnen hun organisatie.

Het onderzoek en het definiëren van de verschillende tinten groen is niet zomaar gedaan. Deze segmentering moet bijdragen aan een op maat benaderen van eindgebruikers om uiteindelijk de verduurzaming van de gebouwde omgeving te versnellen.

 

Doe de test

Op de website www.tintengroen.nl kunnen bezoekers aan de hand van drie vragen, ontdekken tot welke groep zij zelf behoren: bent u een Rijke Groene Kostensnijder, een Onveranderlijke Groene Vrek of een Apathische Dromer? De onderzoeksresultaten zijn in de vorm van een White Paper ook op deze website te vinden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan