Ga naar hoofdinhoud

Big Data


Retailers, merkeigenaren en verzekeraars zijn er al druk mee bezig. En nu moet ook het onderhoud van vastgoed er aan geloven: big data.

Door de digitalisering van onze maatschappij, waarbij sociale media en het gebruik van mobiele apparaten voor een enorme versnelling hebben gezorgd, is de hoeveelheid data die wordt gegeneerd exponentieel gegroeid. Gooi al die informatie op een hoop en je hebt ‘big data’.

Spaghettistructuur

Deze spaghettistructuur van data bevat een schat aan informatie, mits je de juiste strengen weet te ontsluiten en verbanden weet te leggen. Door zeer veel gegevens te verzamelen, kunnen bijvoorbeeld trends zichtbaar worden hoe wij ons gedragen als consument of welke risico’s wij lopen of nemen als burger. Respectievelijk retailketens en verzekeringsmaatschappijen zijn gek op dit soort informatie.

Bureau Onderhoud

Ook in het vastgoedonderhoud wordt in de praktijk al ontzettend veel gemeten, bijvoorbeeld op conditie, prestatie, nulmeting et cetera. Verder is er veel informatie beschikbaar in cartotheken en databases. Ook financiële gegevens. Bureau Onderhoud – het nieuwe adviesbureau van Johan Glorie, Daan de Jeu en Masja van der Velde – wil deze (big) data gaan koppelen.

De vraag die het drietal stelt: Binnen woningcorporaties wordt nu nog heel erg gefocust op een conditiegetal, maar wat zegt dat eigenlijk? Hun overtuiging is dat, door bepaalde factoren te koppelen, relaties te leggen en die te analyseren – zogenoemde business intelligence – je in het vastgoedonderhoud minder afhankelijk wordt van personen (bij conditiemetingen kan er veel misgaan door gebrek aan kennis) en je krijgt een beter beeld van de risico’s.

Risicogericht inspecteren

Niet voor niets wil men beginnen met een dienst genaamd ‘risicogericht inspecteren’. Hier worden data over de ondergrond, constructie, afwerking, situering, levensduurverwachting en conditie aan elkaar gekoppeld en onderling gewogen om risico’s te voorspellen. Aan het eind van het liedje moet je hiermee beter kunnen onderbouwen waarom een bepaald onderhoudsscenario wordt gevolgd.

Duidelijke relaties leggen tussen de aangetroffen situatie en de benodigde activiteiten. Zodat de kennis over levensduurverwachting en risicoanalyse op een veel hoger plan komt. Dat is het doel. En daarom wil Bureau Onderhoud samenwerken met opdrachtgevers en opdrachtnemers om te kijken welke relevante gegevens nog meer slim kunnen worden gekoppeld.

Big Data Survey

Daar ligt nog een hele opgave, zo blijkt uit de Big Data Survey 2015. Hoewel organisaties zich bewust zijn van de noodzaak om data in de praktijk te gebruiken, blijken ze vooral moeite hebben om de organisatie aan te passen aan deze nieuwe manier van werken.

De grootste uitdaging op het gebied van big data is, volgens de respondenten, niet het verzamelen van data of het investeren in de juiste infrastructuur, maar de moeite en de tijd die zijn gemoeid met het experimenteren met deze data. Het is namelijk helemaal niet gebruikelijk om te werken op een manier waarin experimenteren een belangrijke rol speelt. Een uitdaging dus. Bent u er al klaar voor?

PS:
In Eisma’s Schildersblad nummer 12-2015 een uitgebreid interview met de mensen van Bureau Onderhoud

 

Eén reactie op “Big Data

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan