Ga naar hoofdinhoud

Black Friday


Black Friday kent u waarschijnlijk inmiddels wel. Een uit Amerika overgewaaid prijzencircus waarop allerlei artikelen, maar vooral elektronica, tegen spotprijzen aangeboden worden. Schilders haken hier soms op in door een grappig berichtje te maken over de kleur zwart of misschien zelf ook een korting aan te bieden.

Bring Back Friday als reactie op Black Friday

Kritiek

Toch is er veel kritiek op Black Friday en dat heeft vooral te maken met de boodschap van ‘consumeren, consumeren’. Je ziet dan ook een tegenbeweging komen. Van vorig jaar herinner ik mij lokale winkeliers die opriepen om niet mee te doen aan de prijzenslag maar deze dag te gebruiken om lokaal je boodschappen te doen in plaats van online.

De tegenbeweging

Maar er is ook een tegenbeweging vanuit de ‘groene’ hoek. Deze heeft kritiek op zowel de boodschap als het effect. Ik denk dat veel mensen dan ook toejuichen wat IKEA dit jaar bedacht heeft, de Bring Back Friday.
De Zweedse meubelgigant wil hiermee een nieuwe service onder de aandacht brengen, namelijk dat je sinds kort je gebruikte IKEA-meubels weer kunt ’terugverkopen’. Deze worden dan, voor dezelfde prijs, in de koopjescorner weer verkocht. Slim natuurlijk, er worden namelijk allerlei doelen tegelijk bereikt, waaronder:

  • consumenten kiezen steeds vaker voor tweedehands. Deze vinden dus nu aanbod bij IKEA
  • het draagt bij aan de ambitie om in 2030 circulair te zijn
  • het verbetert het imago
  • deze actie gaat aandacht krijgen

Leger slimme mensen

En zo is er nog een hele waslijst aan pluspunten te bedenken. Hele slimme marketing weer, petje af! Nu heeft een dergelijk concern natuurlijk een leger aan slimme mensen in dienst, die ook nog eens betaald worden om dit soort dingen te verzinnen.

Waar ben jij goed in?

Toch weet ik zeker dat jij dit als schildersbedrijf ook kunt. Iets slims bedenken dat je imago verbetert en tegelijktijd nieuwe klanten oplevert. Het helpt om er de tijd voor te nemen. En mij helpt het vaak om te beginnen met op een rij te zetten wat je nu precies wil bereiken, maar ook waar je goed in bent.

Wedstrijd

Stel, je wil dus meer binnenwerk binnenhalen (wie niet?) en je weet dat je goed bent in verfspuiten. Dan had je dus mee kunnen doen aan de Spray Paint & Masking Challenge 2020. Als je vervolgens een persberichtje gestuurd had naar de lokale krant, is de kans groot dat zoiets geplaatst wordt. En dat kan dan weer leiden tot nieuwe aanvragen.

Meedenken

Nu is deze wedstrijd al voorbij. Maar er zijn nog legio dingen te bedenken. Bij IKEA begon het ook ooit met een idee. Daarover gesproken, IKEA hacks zou een prachtig startpunt kunnen zijn om je winter te vullen met het customizen en in elkaar zetten van deze meubels. Kom je er niet uit? Stuur mij een email met je vraag en ik denk met je mee.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper