Klimaatverandering, de oorzaak is nog wel eens reden tot discussie. De meeste schilders zullen het er wel mee eens zijn dat het weer onvoorspelbaarder geworden is. Code geel, code oranje en code rood vliegen ons met enige regelmaat om de oren. Felle buien verzieken in zeer korte tijd een halve dag aflakken.
Verf
Fabrikanten spannen zich inmiddels in om te zorgen dat de nieuwste generatie verf al heel snel tegen een bui bestand is. De ene schilder is enthousiast terwijl de ander toch blijft vasthouden aan het adagium dat sneller droog ook vaak sneller los is. Daarnaast wil je een project niet uitvoeren met veel verschillende soorten verf want als er dan een keer een garantie geval komt, wordt het wel erg lastig terughalen op welke plaats welke verf toegepast is.
Planning
Daarnaast worden de planningen steeds uitgekiender. De schilder kijkt naar de korte termijn weersverwachting, de lange termijn weersverwachting en naar buienradar. Wat mij opvalt is dat buien ook steeds lokaler lijken te worden. Vorige week zon in de rest van het land maar hier in Maastricht en omgeving was het noodweer. Van de week een onweersbui in Rotterdam waarbij er zo’n plens water valt dat straten blank staan. Om over het schilderwerk van die dag maar niet te spreken.
Buienradar
Ook het plannen met behulp van buienradar is moeilijk. Vooral de voorspellingen een paar uur vooruit blijken regelmatig niet uit te komen. Spullen al opgepakt en naar een stopklus gereden en vervolgens breekt de zon door. Niets vervelender dan een klant verteld te hebben dat er bij slecht weer ergens anders gewerkt wordt en vervolgens wordt het goed weer. Maar waar ontbreekt het nu regelmatig aan?
Communicatie.
Als u nu weggaat op basis van een voorspelling van buienradar of een andere weersvoorspelling, neem dan eens een screenshot. Stuur dit door naar klant, per WhatsApp of, ouderwetser, per email, en geef aan dat op basis van deze voorspelling er uitgeweken wordt naar een ander werk. Als het weer dan toch opknapt, begrijpt de klant op basis waarvan de schilder zijn beslissing genomen heeft, namelijk de volgende: De professionele schilder heeft gebruik gemaakt van de modernste middelen die op de markt zijn om zijn bedrijfsmiddelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. En social media zoals WhatsApp lenen zich bij uitstek om bij te dragen aan dat professionele imago.
Voorspelbare weersverwachtingen zijn nog altijd een vorm van wishful thinking. Of je nu de Enkhuizer Almanak of de huidige buitenradars erop naslaat; het lijkt lood om oud ijzer. Weersverwachtingen op de vierkante kilometer zijn een praktische onmogelijkheid.
Veel websites hebben een eigen buienradar en kleuren de sateliet-gegevens op een geheel eigen wijze in. Bekijk op een en hetzelfde moment drie aparte buienradars en je ziet drie verschillende interpretaties. Op welke moet je je keuze dan baseren?
Na achtendertig jaar weerervaring heb ik maar een model: een beetje kijken op de radars, een beetje gokken op je intuïtie en vooral niet teveel geloven.
Hoi Bas, dank voor je reactie.
Hoe ga daarmee om naar de klant toe? Want ik heb het idee dat die wel veranderd is en meer dan vroeger op de hoogte gehouden wil worden over aanwezigheid, planning en minder genoegen neemt met het feit ‘dat het vandaag geen schilderweer is’.
Nog een vraag: met 38 jaar ervaring: heb jij het idee dat het weer wel onstuimiger geworden is?
Hoi Alger, nee het weer is niet onstuimiger geworden maar de reactie erop wel. Kun jij de Elfstedentocht-winters van ’63 of ’84/ ’85 nog herinneren? Als het nu drie weken of langer -20 graden Celsius zou vriezen zou heel Nederland tot nationaal rampgebied worden verklaard. Rekenkundige bollebozen zouden zich verdringen voor de camera’s en de microfoons om voor te rekenen hoe groot de financiële ramp wel niet is. We zijn onverdraagzamer geworden want elk buitje wordt meteen vertaald in economische schade. En zoiets werkt naar twee kanten; de schilder die ‘een’ buienradar bekijkt en een werk afblaast en de opdrachtgever die constateert dat in zijn straat geen drup is gevallen en misschien wel boos wordt. Het punt dat ik wil maken is dat die technische weersvoorspellerij meer onzekerheid (lees: discussie) veroorzaakt dan dat ze een effectief hulpmiddel zijn.
Ha Bas de technische weersvoorspelling was vroeger al een heel effectief hulpmiddel.
de belangrijkste weersverwachting en voorspelling uit de geschiedenis van Europa was D_DAY , die voorspelling was nodig om Europa te bevrijden ,
Een schilder bekijkt nu vooruit of het weer van invloed is op zijn werkzaamheden .
Ik denk Bas dat ook jij de buienradar bekjikt en inschat of je bv kan afschilderen .
Voorwerken enzovoorts zou nog kunnen .
De opdrachtgever of de werkgever, kan ook boos worden als de boel verregend en dan vraagt aan de schilder hou je de buienradar niet in de gaten? zoiets werkt dus inderdaad naar twee kanten toe ,
Ik hoef geen discussie hierover Bas met jouw .
Ik belicht de weersvoorspelling op een andere manier .
Dag Bas,
ik kan me wel vinden in het feit dat de samenleving heftiger is gaan reageren dan vroeger. Maar dat is ook een realiteit waar je als bedrijf mee om moet gaan. Ik ben benieuwd hoe jij dat doet met al jouw ervaring?
Beste heer Klaasen,
begrijp ik goed dat niet alleen voetbal oorlog is, maar schilderen ook? 😉
Even serieus: u maakt dus wel degelijk gebruik van de hulpmiddelen. Hoe communiceert u dat met de opdrachtgever?
het punt dat bas burema wil maken is dat technische weersvoorspellerij meer onzekerheid veroorzaakt , dan dat ze een effectief hulpmiddel is , misschien dat u mijnheer alger dit wel begrijpt met wat ik schrijf .en geschreven heb naar bas burema toe , we zouden hierover geen discussie maken ,het is zo gegaan op D-DAY
dus schilderen heeft niets met D_DAY te maken voor alle duidelijkheid naar mijnheer alger toe , jammer dat ik dit moet uitleggen naar iemand die ,n blog schrijft .dus voetballen en schilderen hebben ook niets gemeen met elkaar, het is geen oorlog .
even serieus nu
ik communiceer met de opdrachtgever mondeling ,en bekijk de radarbeelden .
mondeling is ook voor de mensen waar je werkt de beste manier .
ik stuur geen e mail of whatsapp, dat kan toch niet , je moet dan naar prive gegevens vragen bij de klant,en de klant leest geen mail ,smorgens vroeg ,van te voren bespreken met klanten of opdrachtgevers wat je doet is de beste manier .
er zijn natuurlijk vele manieren ,maar ik doe het op deze wijze
Geachte heer Klaasen,
ik begreep het punt van Bas Burema wel, maar dank u voor de toelichting.
Mijn vergelijking met schilderen en oorlog was een grapje, daarom stond er ook een 😉 achter.
Mijn ervaring met klanten is toch anders: de meesten lezen hun email, maar zeker WhatsApp snel en trouw. Bijkomend voordeel van WhatsApp is het feit dat je kunt zien of het aangekomen is en iemand de inhoud gezien heeft.
Als groot schildersbedrijf zou je op een project bijvoorbeeld een WhatsApp-groep aan kunnen maken en bewoners daarvoor uitnodigen op vrijwillige basis. Zo houd je ook klachten binnen boord. Mondeling is namelijk zeer tijdrovend en overbodig als je bijvoorbeeld 120 woningen aan het behandelen bent.
Beste Alger ,ik begreep je grapje wel .en dat vond ik wel leuk .
Wij hebben 300 woningen geschilderd voor een woningbouw vereniging .als voorbeeld
Meest oudere mensen ,die hebben nog nooit van chats-app gehoord .
Er gaat een brief naar alle bewoners voordat er gestart word met schilderen .
Je hebt bv mensen die overdag werken en niet thuis zijn om bv de voordeur en sponningen te schilderen , met een brief naar deze mensen toe probeer ik dan een afspraak te maken met m,n 06 nummer ,dat werkt perfect ,en eigenlijk voordat de mobile telefoon er was, ging alles per brief , dan praat ik over de jaren, in bv 1970, toen er geen whatsapp was geen 06 nummers enzovoorts en toen ging het ook heel goed met het schilderen van deze huizen ,ik denk dat alle schilders altijd zo gewerkt hebben ,
Groetjes Alger
Hoi Alger, tegenwoordig kan steeds moeilijker inschatten wat het weer doet. Vooral door de klimaatveranderingen en de snelle omslag van temperaturen. Buienradar is voor mij dan echt een uitkomst. Op de minuut na kan ik zien wanneer er regen komt of juist niet. Dit laatste is natuurlijk het allerbelangrijkste!
Hallo schilders,
Nog een reactie op de stelling.
Screenshots (Verloop van rel.luchtvochtigheids%, wind, temperatuurverloop, dauwpunt temp. en regen) zijn inderdaad een uitkomst of een link, ook waar ik ben – onderweg – is te volgen.
Inkoopfacturen zijn digitaal meeleesbaar en urenregistraties ook. Tussenrapportages over voortgang en budgetruimte krijgen ze ook. Voor mij zelf interessant als nacalculatie en evaluatie, helpt ook de volgende offerte realistischer te krijgen. Ik schiet er nu soms nog bij in, nu 2 jaar bezig, maar het gaat steeds beter.
Klanten krijgen per app ook foto’s van aangetroffen situaties om keuzes op te baseren of ze zelf te onderbouwen, zij kiezen.
Discussies moeten er ook door ontstaan, dat is nuttig om kansen te zien, de oorzaken te weten van situaties en oplossingen aan te dragen. De feiten en de onderbouwing spreken vaak wel voor zich. Het is zeker arbeidsintensief en klanten missen ‘de pointe’ ook soms (“het toch droog?” of een soort beleving van information overflow).
Toch doe ik het, want het moet toch geraadpleegd, geregistreerd of aangetoond kunnen worden en het helpt ook verklaren welke keuzes je gedwongen (door weer en verftype of handelingsopdracht) maakt. Ook werkt het als een archief bij navraag over “hoe deed je dat toen?” (handelingen, verfkleurcode en type materiaal)
Verder schrijven fabrikanten ook zaken voor om garanties af te kunnen geven, de klant wil dat ook (duurdere verf, glasgaranties). En ook ik wil niet voor verrassingen komen te staan of alles opnieuw moeten doen bij klachten. Verrassingen zijn er vaak toch wel, ook voor mij, maar goede communicatie is en blijft erg belangrijk. En natuurlijk is meerwerk en herplanning daarin een oplossing.
Weer is lastig, je kunt er niet omheen. Het is wat het is. Nederland.
Kortom, professioneel werken betekent voor mij een gedegen keuze om te werken “naar de laatste stand van de kennis en de nieuwste ontwikkelingen in de branche” het devies is dus meebewegen, ook om de optimale keuzes voor de klant te kunnen bespreken.” Want klant is koning en hun verwachtingen moet je managen.
Succes met jullie bedrijfsvoering en communicatie. Maak ons vak waardig.