De primaire reactie van veel bedrijven in tijden van crisis is; terug naar de corebusiness. Fout, vinden enkele ondernemers in de bouw die aan het woord komen in het tijdschrift De Zaak. Leer dansen in de regen.
Het is crisis en ondernemend Nederland likt zijn wonden of knijpt op z’n minst de billen bij elkaar. Omdat met name de bouwbranche op zijn grondvesten schudt, leek het de redactie van het ondernemersblad ‘De Zaak’ aardig eens haar licht op te steken bij bouwbedrijven die, ondanks de economische tegenwind, nog steeds goede resultaten behalen. Hoe doen ze dat?
Kritisch
Dit kijkje over de schutting dat wordt geboden in de maarteditie (nummer 2) van De Zaak, is echter niet alleen verhelderend voor ondernemers in andere branches, maar juist voor wie opereert in de bouw. Niet geschikt voor ondernemers die op zoek zijn naar wolven die vol zelfbeklag meehuilen in het bos, maar uitermate boeiende lectuur voor iedereen die een bedrijf runt en er tegen kan kritisch in de spiegel te kijken. Waarom? Omdat vrijwel ieder woord raak is.
Wacht niet af
De rode draad in de verhalen van de drie ondernemers die aan het woord komen is: wacht niet af. Installateur Marc van Delft zegt: “Je laten opslokken door de waan van de dag kan funest uitpakken. Als je gaat overleven, investeer je niet meer, en als je niet meer investeert, raak je achterop.” Zijn bedrijf trok juist meer hoger opgeleiden aan om steeds ingewikkelder projecten te kunnen uitvoeren.
Regen
Afwachten tot het beter wordt, is geen optie en geen houding voor een echte ondernemer, vindt ook keteninnovator (prachtige functieomschrijving overigens) Gert-Jan Phiferons van bouwbedrijf De Waal uit Vlaardingen. Als je wilt dat de bouw verandert, moet je bij jezelf beginnen, is zijn pleidooi. Bouwdirecteur René Vanhommerig van GrausBouw in Brunssum ziet ook niks in het uitzitten van de crisis en onderstreept dit met een tegeltjeswijsheid die voor hem een lijfspreuk is geworden: ‘Wacht niet tot de bui voorbij is, maar leer dansen in de regen’. Nieuwbouw laat zijn bedrijf links liggen, de focus is gericht op onderhoud en renovatie.
Innovatie
De banken krijgen veelal de schuld, maar volgens Phiferons wordt vaak vergeten dat het systeem in de bouw is verziekt. Er was geen innovatie meer en opdrachtgevers werd te weinig waarde voor hun geld geboden. Open innovatie, met ketenpartners aan de slag gaan en bereid zijn bedrijfsprocessen te veranderen, is de les die hij doceert.
Visie
In tijden van krimp durven veel ondernemers niet verder te kijken dan de korte termijn, ze zijn louter bezig met overleven. Probeer de nieuwe realiteit in de wereld om je heen echter op waarde te schatten en bepaal waar je over vijf of tien jaar met je bedrijf wilt staan. Alleen bedrijven met visie overleven, is de harde boodschap van de drie geciteerde ondernemers.