Waar ik eigenlijk een zoektocht wilde doen naar de online aanwezigheid, werd het een verzameling van allerlei bekende en onbekende verfmerken. Ik heb ze destijds verzameld in een Excel-sheet en ben begonnen met ook website en socials daaraan toe te voegen, maar ergens tussen de 50 en 70 is het project gestokt. Te veel, te groot.
Want hoe interessant ook, dit was natuurlijk vooral liefdewerk, oud papier. Wel liefdewerk overigens dat veel belangstelling trok van allerlei kanten. Ik ben benaderd door gepensioneerde schilders die wilden weten of een merk nog bestond. Ik ben benaderd door een directeur van een groot verfmerk die graag een lijst van zijn concurrenten wilde hebben. Gratis. De eerste verzoeken ben ik op in gegaan, de tweede niet. Een tijdje geleden vroeg eerst Eric onderaan het blog zelf of ik er nog ooit eens iets mee gedaan had. En Edward had nog wel een paar goede toevoegingen.
Dat waren voor mij twee aanmoedigingen. De ene is: maak dat lijstje in de Kerstvakantie toch maar eens af. En de tweede: vergelijk de online aanwezigheid nog eens. Maar dan niet van 10 merken, maar van de onbetwiste grote 3. Sigma, Sikkens, Wijzonol. Onbetwist op het gebied van volume in verf in Nederland.
Die drie heb ik vergeleken op hun online marketing. Ik maakte een filmpje, zoals ik dat ook voor vakschilders maak. Alleen staat deze op openbaar, zodat je de uitslag zelf kunt kijken.
Spoiler alert: Wijzonol is tweede geworden.
Maar wat heb ik dan vergeleken? Een aantal zaken die je online kunt checken, zoals SEO, Google tags en Facebook Pixel. Maar ook hun Facebookpagina, op het aantal likes. Dat overigens bij alle drie een stuk of 200 tot 300 lager ligt dan het aantal volgers. Wellicht de concurrent die meekijkt? Zo kun je dus dingen afleiden door er eens goed naar te kijken.
Het fimpje met de winnaar vind je op mijn Youtube-kanaal.
En wat heb je nu ontdekt dat voor een schilder interessant is? Is de fabrikant die zich zo goed in beeld brengt ook de beste leverancier of ligt het allemaal wat genuanceerder. Reclamefolders maken kan iedereen wel.
Beste Bas,
een aantal dingen, waaronder:
Dat ook de grote leveranciers met enorme budgetten niet alles op orde hebben. Lijkt mij verfrissend om eens te zien.
Dat een focus op je product kennelijk minder belangrijk is dan focus op je merk. Dan zie je dat ook eens bij een ander.
De fabrikant die zich het beste in beeld brengt, hoeft zeker niet de beste leverancier te zijn. Maar een goed functionerende website waarop je makkelijk kunt vinden wat je zoekt, is tegenwoordig een must.
Je zegt dat iedereen reclamefolders kan maken? Mijn ervaring is juist dat heel veel mensen dat niet kunnen.
Je bent één belangrijk #tagje vergeten in je onderzoek. Neem volgende keer ook het woordje duurzaamheid mee, daar krijg je waarschijnlijker een super score mee
Maar alle gekheid op een stokje, grote bedrijven zijn, denk ik, gek op deze cijfers.
Maar heb je dan met hoge cijfertjes ook een goed product of onderneming ?
Ik zelf denk van niet.
Voor mij telt nog altijd, wie er achter de balie staat bij de desbetreffende leverancier.
En dat schijnen die grote bedrijven vaak niet te begrijpen.
De vent maakt de tent.
Hoi Idsko,
dank voor je reactie! Ik demk dat het met die duurzaamheid ook wel meevalt. Volgens mij hebben ze het al moeilijk genoeg bovenaan te blijven op hun eigen namen en producten. Al die webshops proberen daar ook boven te komen. Ik zal het dit weekend eens controleren. Leuk, dank je!