Er zijn nog wel meer zaken wat hem een interessante man voor ons schilders maakt. Zo noemde hij zichzelf geen ‘kunstenaar’ maar een ‘ambachtsman’. Komt bekend voor, niet? Wat we mogen maken is soms bijna kunst, maar je moet vooral het vak in de vingers hebben, wil je er goed in zijn.
Op het gebied van marketing kunnen schilders nog wel wat leren van Des Bouvrie. Velen zullen zich nog het tv-programma Glamourland herinneren, waarin hij iedere week probeerde terecht te komen. En ja, ‘Hallo, daar zijn we weer’ werd een soort grap. Maar wel een grap die hem geen windeieren legde.
En ik vermoed menig schilder ook niet. Natuurlijk heeft onze toegenomen welvaart veel meer bijgedragen aan het ontwikkelen van een binnenschilderwerk bij particulieren. Maar ik ben ervan overtuigd dat Des Bouvrie zeker een bijdrage geleverd heeft aan de aandacht voor woninginrichting. Waar menig schilder hopelijk ook komende winter weer de vruchten van kan plukken. Dus staat u over een paar weken lekker binnen een kamer in de kleur wit of RAL9010 te sauzen, denk dan even aan deze ambachtsman, die licht in de woonkamer bracht.