Ga naar hoofdinhoud

De schilder doet de bovenverdieping..


Hoe actueel kan een vraag op Linkedin zijn? Jawel, heel erg actueel. Hoewel er altijd opdrachtgevers zullen zijn die, waar mogelijk, zelf de kwast ter hand nemen, was de vraag of je als schilder hierin mee moet gaan. Op het discussieforum ben ik geen afwijzende reacties tegengekomen. De schilder beschikt immers meestal wel over de nodige klimmaterialen en weer in mindere mate over hoogtevrees. Onze specialiteit.

De afgelopen week had ik dus zo’n opdrachtgever. Een van zichzelf overtuigd pietje-precies maar nog net niet de vakman die hij graag had willen zijn maar toegegeven, hij kwam aardig in de buurt. Gelukkig maar want anders had ie mij nooit gebeld.

Compliment
Ook deze enthousiaste doe-het-zelver die, vanwege een lichte hoogtevrees het lastige schilderwerk uitbesteedt, probeert eerst op de prijs af te dingen. Dat mag je altijd proberen maar ik doe daar, met onderbouwde argumenten, niet meer aan mee. Na enige bedenktijd, in dit geval enige maanden, komt dan toch de opdracht.

Nauwelijks opzienbarend is dat hij onder de categorie opdrachtgevers valt die niet op het internet vertrouwen maar hun persoonlijke netwerk uit-en-te-na raadplegen. Dat ze jouw bedrijf om een prijsvoorstel vragen mag je dan ook gerust weer als een compliment beschouwen.

De onvermijdelijke vraag
Dat neemt niet weg dat hun zelfbeeld een tikje hoger ligt dan hun feitelijke capaciteiten maar een schilder is natuurlijk ook een diplomaat. Die eigenschap kun je weer inzetten als je de bijna onvermijdelijke vraag krijgt welke verf jij gebruikt en of je afplakband gebruikt.

Een cruciaal moment. De vakschilder als leermeester voor de doe-het-zelver. Ogenschijnlijk zaag je de poten onder je stoel vandaan maar het tegenovergestelde is meestal het geval.

Wat soms in je voordeel werkt is door rustig uit te leggen op welke details jij allemaal let en vaak begint het ze na een kwartiertje al te duizelen.

Koning, Keizer…
Maar als je de opdracht krijgt moet je het natuurlijk wel waarmaken. Je kunt het vervelend vinden maar wees er op bedacht dat ze gaan ‘zoeken’. Een natuurlijk fenomeen en vaak ook de aard van het beestje.

Ook deze opdrachtgever kreeg ik pas in jubelstemming door bijna eindeloos elk wissewasje op de oplever-dag nauwgezet en zonder hoorbaar (hoop ik) commentaar uit te voeren.

De klant is altijd koning nietwaar? (zolang wij maar keizer zijn)

5 reacties op “De schilder doet de bovenverdieping..

  • Leuk verhaal, een kleine aanvulling op de kant is koning!
    “De klant is koning als hij vorstelijk betaald”

  • Martin Treffers

    Heel herkenbaar…
    Mooi geschreven Bas

  • Mooie artikel Bas.
    Volgens mij moest je toch even op je lip bijten tijdens de oplevering.
    Toch heb ik deze klanten graag in mijn klantenkring, zo blijf je zelf ook scherp.

    1. Dat heb je goed gelezen Idsko. Maar ik deel ook je mening: die heb ik graag. Je treft ze niet heel vaak maar omdat ze jou kiezen uit hun netwerk van referenties wordt het een erezaak om allert te blijven.

      Zag je tweet over SB 5011. Maandag begin ik aan een klus o.b.v. XD. Uitzonderlijke omstandigheden en misschien daarom wel geschikt voor een nieuwe blog.

  • Hoi Bas,
    Mooi verhaal, maar of we daar allemaal in mee moeten gaan…jouw bus aan de deur, mooi schilderwerk boven, bijna niet in ’t zicht. In tegenstelling tot beneden, dan moet die opdrachtgever toch een heel handig baasje zijn om jou te kunnen evenaren.
    Overigens je hebt wel alles uit de kast gehaald…aan klimmateriaal geen gebrek…
    Groetjes,
    Gosenschilders waalre
    Ger Gosen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Woningtrends 2025: meer isolatieglas, minder schilderwerk

Goudhaantje heeft nieuwe ambassadeur

Vier miljoen voor onderhoud Brabantse rijksmonumenten

Altrex wint Fitting Award voor duurzaamheid op BouwBeurs

PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035