Ga naar hoofdinhoud

De schildershausse van deze zomer


Ja, natuurlijk maakte je al veel uren in de zomermaanden met je bedrijf. Maar deze zomer zou wel eens heel bijzonder kunnen worden. Zorg maar dat je er klaar voor bent.

Waarom? Nou, denk maar even na. Er zullen heus klanten zijn die de inkomsten van het huisgezin in deze coronatijd danig hebben zien dalen. En zakelijke klanten die zich zorgen maken over hun voortbestaan en het onderhoud aan hun fabrieken, kantoren en loodsen even uitstellen. Maar daar staan een paar andere marktontwikkelingen tegenover.

Zoals al die mensen die nu gedwongen in hun tuin zitten, naar de gevel van hun pand kijken en nu pas goed zien dat er wat aan moet gebeuren. En die dit jaar niet op verre vliegvakantie kunnen en dus geld in hun zak houden. Sowieso wordt er nu al dik een maand niet gefunshopt, buiten de deur gegeten, op terassen gefuifd: moet je zien hoeveel dat op het huishoudgeld scheelt. Ik denk dus dat of we in de zomer nu nog met een soort lockdown zitten of dat we juist weer de deur uit mogen (maar nog niet de grens over. Als we het niet mogen zullen in ieder geval veel mensen het niet durven): er gaat een hausse op schilderwerk komen zodra het optimisme voldoende is toegenomen om niet al het geld in een oude sok in de schuilkelder te willen leggen.

En het bedrijfsleven? Daar gaan gekke dingen gebeuren als dat weer gaat opstarten. Jij weet niet wat, en ik ook niet. Maar er gaan nieuwe bedrijven komen met producten die de mensen opeens allemaal willen hebben, nieuwe dienstverleners en bestaande bedrijven gaan zich anders in de markt zetten. Zoals de horecaondernemer op tv die nu al zijn massazaak aan het ombouwen was tot een veilig-op-afstand horecazaak. Dat is allemaal werk voor de bouw en voor de schilders. Ik zou maar zorgen dat ik er voor klaar voor was, deze zomer. Zoveel mogelijk verloven ingetrokken, want op vakantie naar Verweggistan lukt ons natuurlijk allemaal ook niet.

2 reacties op “De schildershausse van deze zomer

  • Grappig, ik zie juist het tegendeel gebeuren. 30% extra omzet in het #DHZ kanaal. Overal berichten van recessie. De zomer zal wel loslopen, maar de winter wordt een veldslag denk ik.

  • Jan Maurits Schouten

    Ha Alger. De hausse in de dhz (doe het zelf), die inderdaad ook bestat, staat volgens mij niet haaks op deze ontwikkeling. Mensen hebben altijd massaal meer zelf geschilderd dan dat ze het overlieten aan de professional. IJsberg en het topje ervan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Failliet Pruis Schilderwerken maakt doorstart

AkzoNobel gaat mogelijk banen schrappen

Eiffeltoren kampt met achterstallig onderhoud

Hoge kosten baren bouwers zorgen

Schilders blijven achter bij groei


Naar archief >