Ga naar hoofdinhoud

De schilders die goed draaien terwijl de schildersmarkt inzakt


Tenzij alle schilders, leveranciers en analisten die ik spreek met zijn allen een vreselijk potje staan te liegen, gaat het best wel goed in de schildersbranche. Minder goed gaat het winnen van nieuwe prospects. Maar daar wordt dan ook weinig aan gedaan.

De technische buitendienst zit binnen, ook al is het technisch weer. De schilder staat op zijn steiger en laat zijn producten bezorgen op het werk door de groothandel. Als hij al bij de grossier komt is het toch snel, snel, anderhalve meter, nauwelijks tijd voor koffie of een praatje.

Laat staan dat er tijd en plaats is voor een workshop, open dag, open huis, haringhappen, barbecueën, voetbaltoernooitje, beursje, reisje of productdemonstratie. Dus. Wat er gebeurt is dat de schilder werkt met de producten die hij gewend is en de leveranciers die hij gewend is. Grote kans, zelfs dat hij het aantal groothandels wat omlaag heeft geschroefd: de meeste schilders houden er zo’n drie of vier vaste groothandels op na, maar als je toch op het werk laat bezorgen, laat je ze dan alle vier voorrijden?

Dus. Wat je als leverancier dan hoofdzakelijk nu na kunt streven in marktbehoud: de groothandels die je hebt blijven houden en de klanten die al met je producten werken en waarvan je adressen hebt, of waarmee je via de socials gelinkt bent, proberen vast te houden.

Nu bijna iedereen dat doet heb je de situatie dat de schilders prima draaien, de leveranciers redelijk blijven leveren, maar de markt niet in beweging komt. Veel van de beweging in de schildersmarkt die we gewend zijn is misschien ook wel overdreven: de ene lak of de andere… heb je een schilder voor jouw aflak gewonnen, is een vaste klant misschien wel net iets van de concurrent aan het uitproberen, schiet je er netto niets mee op. Veel producten lijken op elkaar en onder de professionele spullen zitten dingen die slecht zijn, dus we doen het er allemaal nog maar een tijdje mee.

Zo daalt de markt als geheel. Want in ‘normale’ tijden probeer je een andere kit eens uit, koop je ook eens een verfspuit van een andere leverancier, of van dezelfde maar dan met meer gave eigenschappen. En als er iemand langskomt om je te vertellen dat dit schuurpapier toch echt veel beter is dan dat andere, dan ga je dat proberen. Zo rolt het geld en verdienen we er met zijn allen aan. En zo komen er wel degelijk nieuwe spullen op de markt die het schilderen duurzamer, sneller, efficiënter of makkelijker maken.

Ik ben benieuwd waar die innovaties nu blijven, de ‘verbeterde formules’, de ‘nieuwe technologieën’ waarmee we in het begin van het seizoen meestel verblijd worden. Zijn de leveranciers die nu echt allemaal tot het najaar, einde van het schilderseizoen aan het opsparen, in de hoop het dan tijdens beurzen en open dagen en workshops en reisjes en productpresentaties aan de man/vrouw te kunnen brengen? Dat wordt een interssant najaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn


Naar archief >