Ga naar hoofdinhoud

Digitale tijgers en killer apps


De digitalisering van maatschappij gaat onverminderd door. In 2014 vervalt de mogelijkheid om na een aanrijding  een schadeformulier op papier in te vullen; de verzekering moet worden ingelicht via de website mobielschademelden.nl of door middel van een app voor de smartphone. Ook de NS verdedigt haar besluit om de gele borden van de perrons te halen met een verwijzing naar elektronische informatieborden en mobiele applicaties.

Eerst was er het nieuws dat het traditionele papieren schadeformulier volgend jaar verdwijnt en vervolgens de melding van de NS dat de gele ‘vertrekstaten’ op de stations worden verwijderd. In beide gevallen wordt een ‘app’ als alternatief aangewezen. De ‘digitale tijgers’ rukken op, ook in de schilders- en onderhoudsbranche.

Penetratiegraad

Even wat cijfers. Qua penetratiegraad van tablets en smartphones is Nederland koploper in Europa. In juni 2011 had 39% van de bevolking een smartphone en 6% een tablet, twee jaar later (juni 2013) waren deze percentages respectievelijk 65% en 44%. Overigens worden deze mobiele apparaten online nog steeds het meest gebruikt om e-mails te lezen en buienradar te raadplegen, maar het gebruik van apps neemt snel toe. Daar is duidelijk een verschuiving te zien van fun naar functioneel; zo bestelt al 20 procent van de ondernemers in de bouw af en toe materialen en producten via de smartphone.

Werkstructuren

Steeds vaker zien we dat fabrikanten een QR-code op hun producten zetten, waarmee snel toegang wordt verschaft tot meer productinfo of gebruiksinstructies (bijvoorbeeld bij steigers). Inspecties, meerwerk en gebreken worden vastgelegd via deze mobiele apparaten, al dan niet voorzien van ter plaatse geschoten foto’s. Het is duidelijk dat door de opmars van deze ‘mobile devices’ onze werkstructuren aan het veranderen zijn.

Digitale Tijger

Dit biedt kansen voor geheel nieuwe toepassingen en spelers in de markt. Een mooi voorbeeld in onze branche is ‘Digitale Tijger’, een initiatief van een paar medewerkers van Insector. Door hun aanwezigheid in de markt herkennen zij de mogelijkheden om via mobiele oplossingen werkprocessen efficiënter te laten verlopen. Zo is er al een VGM-checklist ontwikkeld en wordt gewerkt aan een online projectenadministratie zodat op locatie de uitvoering van activiteiten kan worden afgevinkt en zo dus digitaal de voortgang van het werk kan worden gemonitord.

Killer app

Of deze tijger ooit zo gaat brullen dat het een factor wordt om rekening mee te houden, zal de tijd leren. Ondenkbaar is het niet. De grootste angst van digitale monopolisten als bijvoorbeeld Microsoft en Google is niet voor niets een wizzkid op een zolderkamer die een ‘killer app’ ontwikkelt. Zij zijn echter in staat om dit gouden idee dan voor veel geld op te kopen en vervolgens te laten doodbloeden of uitmelken, net wat strategisch het beste wordt geacht.

Achteruitkijkspiegel

De traditionele automatiseerders in de schilders- en onderhoudsbranche hebben niet de macht en de financiële middelen om dit te doen en ook is de geboorte van een ‘killer app’ in deze sector minder waarschijnlijk. Maar reken maar dat zij angstvallig in de gaten houden wat er allemaal aan apps in hun domein op de markt komt. Want voor je het weet, wordt je ingehaald door een partij die je nooit in je achteruitkijkspiegel hebt zien aankomen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan