Een echt praktijkvoorbeeld dus: terwijl ik de kozijnen van de nieuwe kinderspeelkamer onder handen neem wil de opdrachtgever de wanden en het plafond zelf schilderen. Een herkenbaar gevalletje van onderschatting van het schildersvak. Al na een eerste poging een muur te schilderen loopt de in de IT werkzame opdrachtgever vast in onze logistieke aanpak.
De verf, de rollers en de kwasten zijn allemaal aanwezig maar hoe je die moet gebruiken is voor hem niet helemaal duidelijk en een drukke baan helpt ook al niet. Dat komt in de beste families voor maar zoonlief van krap vier jaar wil liever vandaag dan morgen zijn speelkamer in gebruik nemen en met papa schiet dat niet op. Ik besluit te helpen.
Met name omdat ik de tien liter emmer witte tex van het merk Perfection van de Praxis zie staan waarop etiket-groot vermeld staat dat 85% uit gerecycled materiaal bestaat. Heel interessant want daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Nog interessanter is dat je met deze 10 liter verf wel 100 vierkante meters kan schilderen en dat is iets dat mij nog nooit is gelukt. Volgens het etiket komt dit mede door de unieke pigment-plus formule. Maar evenzo interessant is de prijs.
Na het schilderen van het al eerder geschilderde, witte plafond kom ik erachter dat de belofte van de vierkante meters in elk geval op geen stukken na is waar te maken. Ik bestudeer ik het etiket van de emmer nog eens maar nu onder het spreekwoordelijke vergrootglas.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/03/DSC00005-300x225.jpg)
Pas dan valt mijn oog op een klein kadertje op een andere zijde waarop weer staat dat ‘deze emmer’ uit 85% gerecycled materiaal bestaat.
Op de verfemmer staat ook het telefoonnummer van Maxeda BV en dat is de verantwoordelijke handelsonderneming die in de Benelux een groot aandeel heeft in de doe-het-zelf markt via Praxis, Brico (België en Luxemburg) en Formido. Die uitnodiging neem ik graag aan en ik ga bellen.
Op mijn vraag wat er nu gerecycled is antwoordt de dame van de klantenservice dat zij dat een heel goede vraag vindt en gaat die meteen aan de betreffende afdeling voorleggen. Eventjes later kan zij wel zeggen dat het in ieder geval de verfemmer betreft en dat de verf zelf waarschijnlijk met veel minder CO2 uitstoot is gemaakt.
Op de emmer staat weliswaar het EU-Ecolabel met nummer DE/044/015 maar in de productcatalogus van www.ecolabel.eu is daar niets van terug te vinden.
Omdat ik graag wil weten waarom het voor de consument lijkt alsof ze met 85% gerecyclede verf te maken hebben terwijl het kadertje alleen de verfemmer noemt. Daarvoor moet ik wachten op de desbetreffende afdeling en die zal zelf contact met mij opnemen. Hiertoe mag ik haar inmiddels ontvangen mailtje bevestigen met het bijbehorende incidentnummer.
Ik wil ook graag weten waar dat Eco-label betrekking op heeft en wat die pigment plus formule inhoud maar dat is van latere orde. Geduld is een schone zaak.
Maar niet heus dus. Ook niet na een week wachten en mijn herinneringstelefoontje.
Mijn voorlopige conclusie blijft dus overeind dat het hier een opvallende marketinguitglijder betreft dat schuurt aan boerenbedrog.
In de bevestigingsmail meld ik ook dat ik blogger ben voor SchildersVAK.nl maar dat maakt kennelijk geen indruk of heeft misschien zelfs wel een averechtse uitwerking.
Een reactie van Praxis of Maxeda had ik toch wel netjes gevonden en wie weet komt die nu wel.
Ik weet dat ,ze twee types van deze verf hebben. Een gewone perfectionlijn,en een waarin dicovery zit,het door dsm geproduceerde biobased bindmiddel. Daarmee zijn ze wel de eerste( en volgena mij enige) dhz aanbieder van biobased verf.Aangaande de emmer dat is zeker een uitglijder.
Dank Ernst. Meteen na publicatie attendeerde collega Richard Hoogstraten mij op hetzelfde. Met deze kanttekening dat de muurverf Perfection met Decovery in oktober 2015 al via een persbericht is gelanceerd.
In een ander bijbehorende filmpje zijn DSM en Praxis erg enthousiast over de samenwerking maar kennelijk was de doelgroep – de klanten van Praxis – dat in veel mindere mate want de partij verf ligt nu – zonder de naam Decovery – voor een opruimprijs in de winkel.
Experiment mislukt zullen we het maar op houden.