Ga naar hoofdinhoud

Eenpitters online


Om professioneel en betrouwbaar bij je nieuwe klant over te komen, moet ook de visuele presentatie zoals logo, huisstijl en website tip-top in orde zijn. Daarom verbaas ik mij nog weleens over het feit dat ik in m’n werk nog steeds veel eenpitters tegenkom die geen eigen website hebben. Daardoor zijn ze niet of nauwelijks vindbaar voor potentiële klanten.

Ondanks de recessie neemt het aantal ozp’ers/zzp’ers in de schildersbranche nog steeds toe. Als (startende) eenpitter moet je je iedere dag weer opnieuw bewijzen. Uiteraard door op de eerste plaats vakwerk te leveren, maar daarnaast ook nog door je als professionele ondernemer te presenteren. Zoals iedereen weet, krijg je vaak maar één keer de kans om een goede indruk te maken. En hierbij is niet alleen een goed verhaal nodig.

Online visitekaartje

De amateuristische presentatie van veel eenpitters baart ook belangenorganisatie ZZP Nederland zorgen. Zo constateert deze stichting dat veel e-mailadressen bij zijn 21.000 leden niet bepaald getuigen van professionaliteit. Adressen zoals janengrietje63@hotmail.com geven nu eenmaal niet het zakelijke beeld dat bij een ondernemer hoort, aldus de stichting. ZZP Nederland heeft daarom, samen met partner Vevida, een praktische oplossing voor dit probleem bedacht: een online visitekaartje als miniwebsite waaraan een zakelijk e-mailadres wordt gekoppeld. Voor janengrietje zou dit dan bijvoorbeeld info@schildersbedrijfpietersen.nl kunnen worden. Bovendien wordt men door de miniwebsite ook vindbaar op internet.
Met een miniwebsite kunnen de 20.000 aangesloten zelfstandigen van ZZP Nederland zich professioneel presenteren op internet tegen zeer lage kosten. Direct beschikken over een eigen domeinnaam met daaraan gekoppeld een zakelijk e-mailadres. Zo wordt janengrietje@hotmail.com veranderd in info@stukadoorpietersen.nl. Dat staat een stuk professioneler, stelt de stichting. Met een online visitekaartje beschikt de eenpitter over een (beperkte) standaardwebsite waarop het logo staat, de contactgegevens en links naar bijvoorbeeld social media zoals Twitter, Facebook of Linkedin. Daarnaast is een e-mailadres beschikbaar met ingebouwd spamfilter. Ik vind het een prima initiatief van ZZP Nederland.

Podium

Op mijn vraag aan sommige zelfstandige schilders waarom zijn geen eigen site hebben, luidt het antwoord meestal: ‘Niet nodig. Mijn vakwerk verkoopt zichzelf’. Dat is een waarheid als een koe, maar mijns inziens vormt een website daarop juist een perfecte aanvulling. Het is een mooi podium je bedrijf kort maar krachtig te presenteren. Onder andere door foto’s van eerdere projecten te laten zien en alle specialismen in aparte hoofdstukjes te belichten. Mensen die een schildersbedrijf zoeken, maken steeds vaker gebruik van de internetzoekmachine. Zij willen zich van tevoren graag goed oriënteren, voordat ze contact opnemen.
Kortom: een eigen website is de ideale portfolio. Je bereikt er veel meer mensen mee en het helpt potentiële klanten te overtuigen. Bij voorkeur draagt de ondernemer zelf zorg voor de inhoud van de website, omdat hij/zij zelf de beste kennis heeft over het eigen bedrijf en het snelst op de actualiteiten kan inspelen. Tip voor schildersbedrijven die een eigen website willen maken: Kijk onder andere eens op  www.mijn-eigen-website.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn