Kleur is perceptie. Wie een gemiddelde bouwmarkt bezoekt en de fantasievolle namen op de kleurenwaaiers voor particulieren leest, weet wat ik bedoel. Maar wat als de kleur Lemon ook nog eens echt naar citroen smaakt?
Fruitone
Maar er is een nieuw trendy concept afkomstig uit Valencia: Fruitone. Deze blokjes in Pantone-kleuren bestaan uit fruitpasta en witte chocolade. Het doel van deze lekkernij is: kleur eetbaar maken. We kenden de koppeling van smaak en kleuren al vanuit de Italiaanse ijssalons, maar deze Spaanse culinaire innovatie komt uit onverwachte hoek: de banketbakkerswereld.
Het is een idee van twee jonge vertegenwoordigers van het Banketbakkersgilde (Miguel Angel Señorís en Manolo Angresola) in het Spaanse Valencia en de creatief directeur van Sanserif Creatius, Ana Yago. Het doel van deze lekkernij is: kleur eetbaar maken. Het resultaat is een banketassortiment genaamd Fruitone, lijkend op Pantone-blokjes.
Kleurperceptie
Kleur is hiermee gelinkt aan een bepaalde smaak en zorgt ervoor dat consumenten een kleurperceptie krijgen door een extra zintuig in te schakelen: het proeven. In totaal zijn acht smaken/kleuren ontwikkeld.
Een aardig concept, waar we misschien iets van kunnen leren. Immers, wat met Pantone-kleuren kan, moet ook met RAL-kleuren kunnen. Ziet u het voor u? De offerte en het kleuradvies aan de woningcorporatie gaan vergezeld van een heerlijke doos met gebakjes in de aanbevolen kleuren. Geen steekpenningen, maar een geste om de kleurbeleving in al zijn facetten tot uiting te brengen. En richting particulieren speelt u in op de rage om zelf cupcakes te bakken en zorgt u voor flaconnetjes met daarin eetbare verf in exact dezelfde kleur. Dat is nog eens origineel binnenkomen.
Prikkelen
Alle gekheid op een stokje, wie er in slaagt bij zijn offerte/kleuradvies de juiste zintuigen te prikkelen, heeft meer kans van slagen. Hou er dus rekening mee dat de ene klant meer gevoelig is voor uitgesproken argumenten, de anders alles graag op schrift wil zodat hij of zij het later allemaal zelf nog eens rustig kan nalezen en een derde puur visueel is ingesteld en waarschijnlijk over de streep wordt getrokken door een virtuele kleursimulatie van zijn omgeving.
En voor wie echt het prikkelen van de smaakpapillen in de strijd wil gooien, ga wel in zee met een uitstekende banketbakker, want anders keert het zich tegen u. ‘Strawberry’ dat naar ‘Lemon’ smaakt, heeft hetzelfde dodelijke effect als een theelepel zout in plaats van suiker in de koffie. Dan roept die kleur voor eeuwig een negatieve associatie op.
Foto: ©eperis.es + ©Sanserif.es
Beste Wouter,
Ja, een leuk stukje en juist zonder ‘alle gekheid op een stokje’ een zeer origineel idee om deze
‘fruitones’ aan cliënten aan te bieden.
Trouwens…….heb je je wel eens gewaagd aan moleculair eten?
Daar is de smaaksensatie precies tegenovergesteld! Er wordt gestoeid met associaties !
Wel een dure hobby , deze moleculaire keuken, maar voor 1x de moeite waard
De Fransen zeiden het al: c’est la couleur que fait la musique !
Groet,
Rob
Beste Rob,
Nee, ik heb me nog nooit gewaagd aan moleculair eten.
Eerlijk gezegd kende ik de term niet eens.
Maar Wikipedia bracht uitkomst:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moleculaire_gastronomie
Interessant!
Ik hou het in achterhoofd.
Groet,
Wouter
Beste Wouter,
“Yves”, zo heet een restaurant in R’dam waar je moleculair kunt eten.
Wel een dikke portemonnaie meenemen!
Ik heb vorig jaar deze sensatie mogen proeven in Spanje voor een kwart van de prijs tov Yves.
Reisje waard?
Ik had ook nog een reactie gestuurd op de actie van AKZO Nobel tijdens de gay-pride, voor wat het waard is!
Groet Rob …..