Ga naar hoofdinhoud

‘Ego 2012’ en de verfkolom


Eerlijk gezegd geniet ik bij diverse wedstrijden meer van de prachtige volksliederen ( met ‘farrie Il Canto Degli Italiani’ als de allermooiste) dan van het spel zelf. Duitsland speelt het meest aantrekkelijke en doelgerichte voetbal en mag daarom van mij in de finale favoriet Spanje verslaan. Dit EK Voetbal zal vooral ook de boeken ingaan als ‘Ego 2012’. (Pseudo-)vedetten zoals Ronaldo, Nasri, Robben, Cassano, Nani en Balotelli lijken/leken vooral de eigen eer boven het teambelang te stellen.

Als groot voetballiefhebber volg ik het Europees Kampioenschap in Polen/Oekraïne 2012 uiteraard op de voet. Nu het toernooi – na de redelijk aantrekkelijke eerste poulefase – in de knock out-fase is beland, daalt de amusementswaarde van veel wedstrijden helaas flink. Daardoor haak ik soms, nog voordat het eindsignaal heeft geklonken, al af.

Reclame

Kijkend naar de EK-duels zie ik vele reclame-uitingen van uiteenlopende bedrijven/branches in de voetbalstadions voorbij schieten. Daarbij valt het op dat de verfkolom zich niet via de reclameborden langs de velden aan het publiek toont. En ook in het straatbeeld en in de rtv-commercials kom ik onze branche niet tegen. Twee jaar geleden zagen we tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika nog Histor in een tv-commercial voorbij komen met de ‘verffluisteraar’. Weet u nog? Deze fluisteraar legde zijn oor te luister bij wanden, kozijnen en andere objecten die graag geschilderd wilden worden. Histor wilde op deze manier de consument enthousiasmeren voor de verfklus.

Blijkbaar is het EK Voetbal 2012 geen interessant podium voor reclame-uitingen vanuit de verfkolom. Of zou het met de recessie (de verfindustrie heeft hier flink van te lijden) hebben te maken en wordt er daarom bezuinigd op reclame? De STER, de organisatie die bij de publieke omroep de reclame verzorgt, meldt dat er net als voorgaande jaren juist veel vraag is naar reclameminuten in de commercialblokken rond de EK-wedstrijden. Sport als lichtpuntje in tijden van dalende reclame-inkomsten.

De kijkcijfers van de publieke omroep schieten omhoog, net als de reclame-inkomsten. Want hoe groter het publiek, hoe meer een adverteerder voor een plaats in het STER-blok moet betalen. Adverteren in de rust van de EK finale kost 115.000 euro per 30 seconden. De prijzen rondom de poulewedstrijden van Oranje schommelden tussen 19.000 euro (voor aanvang Nederland – Denemarken, 9 juni) en 97.000 euro (in de rust Nederland –Portugal, 17 juni).

Stadions

Toch spint de verf- en ook de glasindustrie wel degelijk garen bij grote voetbalevenementen. Zo leverde glasproducent AGC Voor het EK in Polen/Oekraïne bijna 18.500 m² beglazing voor twee nieuwe voetbalstadions in Warschau en Gdansk. En AkzoNobel tekende vorige maand nog een contract om het dak van het beroemde Braziliaanse Maracanã Stadion, waar in 2014 de finale van het Wereldkampioenschap Voetbal wordt gespeeld, te voorzien van protective coatings. Daarnaast sleepte het concern een contract in de wacht voor het schilderen van de tussenverdiepingen van de Grêmio voetbal-arena in Porto Alegre.

Wellicht laat de verfkolom zich op het WK 2014 in Brazilië (wat toch een veel groter podium is dan het huidige EK Voetbal) nadrukkelijker zien in de reclame-uitingen. Mocht u als bedrijf tijdens deze sportzomer (EK Voetbal, Tour de France én de Olympische Spelen) nog willen adverteren: de STER heeft hiervoor een speciale site in het leven geroepen, Sterspeler, met daarop alle informatie over reclame-uitingen. De STER gaat in ieder geval voor goud.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn