Ga naar hoofdinhoud

FB, wat moet ik ermee? (Deel 2)


In deel 1 besprak ik welke voordelen een schilderondernemer zonder personeel krijgt door Facebook actief te gaan gebruiken. Leuk voor de ondernemer zonder personeel, maar waarom moet je nu als grotere ondernemer in het schildersvak gebruik maken van Facebook en wellicht andere social media?
Voor de grotere schilder zie ik het als een noodzakelijk communicatiemiddel, net zoals dat ooit de fax, telefoon of email waren.

Waarom? Daarom!

  1. Als er een aantal maal gezocht is Facebook naar de bedrijfsnaam, maakt Facebook zelf een ‘account’ aan. Dit is de welbekende ‘about’ page en ziet er zo uit:
    facebook voorbeeld social paint
    Voorbeeld van ‘bedrijf’ aangemaakt door Facebook

    Maar dat doe je toch zelf beter?

  2. Op deze ‘about’ kunnen andere Facebookers ook daadwerkelijk een mening achterlaten, dus daar ben je als jezelf respecterende moderne onderneming dan toch ook wel nieuwsgierig naar?
  3. Elke onderneming verzorgt tegenwoordig, wel of niet vrijwillig, de communicatie voor de opdrachtgever. Maar briefjes raken kwijt, telefoonnummers zijn in gesprek en emails komen niet aan als je een typefout maakt. Facebook komt altijd aan, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 366 dagen per jaar.
  4. Meer dan negen miljoen mensen in  Nederland gebruiken Facebook….
  5. Je medewerkers zijn (vaak) je beste ambassadeurs en zij zitten ook op Facebook.

Plussen en minnen

Een ondernemer zonder personeel in het schildersvak heeft vaak met maar een paar ‘stakeholders’ te maken. Als je een grotere onderneming hebt, krijg je ook te maken met ‘stakeholders’ aan wie je misschien niet gedacht hebt. Omwonenden van een groot project bijvoorbeeld, of de klanten en leveranciers van winkels onder een VvE die jouw bedrijf zeer Resultaat Gericht Samenwerkend aan het opknappen is. Mensen dus die je niet makkelijk bereikt maar die wel een mening hebben over jouw bedrijf. Voorbeeld: de schilders hielpen even een handje (in de pauze uiteraard) met een zware kast verplaatsen en de gehandicapte bewoonster van de overkant wil dit graag delen met de wereld.

Deze voorbeelden kun je net makkelijk omdraaien: Facebook is niets meer maar ook niets minder dan zowel een kans als een bedreiging.

Facebook voor de schilder: Een kans!

Facebook is een kans als jij als ondernemer je organisatie op orde hebt, er enthousiaste medewerkers rondlopen die graag wat voor hun medemens over hebben en je graag verder als modern bedrijf in het onderhoud

Facebook voor de schilder: Een bedreiging!

Ja, als jij dus twijfelt aan je klanten en medewerkers, negatieve reacties liever niet ziet of hoort en niet mee wil naar 2020, ja, dan is Facebook een enorme bedreiging. Maar ook zonder Facebook, Google of Internet ga jij het dan niet redden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet