Een ‘gouden schilderkwast’ reikte FNV Bouw in 2000 uit aan
ondernemers die binnen watergedragen schilderden. De komende tijd hebben we
allemáál goud in handen. De vooruitzichten zijn beregoed. Maar in een blog
staat altijd een ‘maar’…
Koning Midas, die alles wat hij aanraakte in goud kon veranderen, was tóch niet gelukkig. Hij werd omringd door het dure metaal, maar normaal eten en drinken kon hij niet.
Waarmee ik maar wil zeggen: Een orderportefeuille kan ook té vol zijn. Zó vol dat, zoals ik ooit de directeur van een zichzelf respecterend kwaliteitsbedrijf heb horen zeggen: ‘de grootste schreeuwers het werk krijgen’: alleen heel assertieve klanten worden nog bediend. Dat is natuurlijk de dood voor je bedrijf.
En de ‘workload’ kan ook voor uzelf te groot worden: wie niet meer normaal kan eten en drinken heeft zijn ziel aan het kapitaal verkocht. Dat breekt je op de langere termijn op.
De oplossing?
– Een realistische inschatting maken van wat u met uw bedrijf werkelijk kunt verzetten.
– Van te voren bepalen hoeveel mensen u dit seizoen voor u wilt laten werken, en eerst zeker stellen dat u die handjes ook heeft. Op dat aantal gericht werken aannemen.
– u niet door de concurrentie laten opjagen: er is werk genoeg voor iedereen. Als we daar met zijn allen wat ontspannener mee omgaan is er deze winter én volgend seizoen nog wat van over, want… schilderwerk loopt nu eenmaal niet weg, klanten wél