Daarnaast verandert het werkveld. Totaalonderhoud vergt inzet van meerdere disciplines en daarnaast verandert de vraag van opdrachtgevers. De regie wordt steeds vaker bij het onderhoudsbedrijf gelegd en dat heeft consequenties voor de organisatiegraad in het bedrijf én in de keten. Veel bedrijven denken dat ze klaar zijn voor resultaatgericht samenwerken (RGS), maar opeens blijken lang niet alle neuzen binnen de eigen organisatie dezelfde kant op te staan.
Cruciale schakel
Bedrijven en hun personeel moeten zich ook blijven ontwikkelen om de instroom van nieuw personeel goed te kunnen begeleiden. De leermeester is een cruciale schakel in dit proces. Niet voor niets heeft OnderhoudNL 2021 uitgeroepen tot het Jaar van de Leermeester, met een speciaal leermeesterprogramma. Want vaktrots en enthousiasme alleen zijn niet genoeg. Ook de leermeester heeft competenties nodig en die gaan verder dan kennis en ervaring. Hij of zijn moet kunnen omgaan met de jongeren van deze tijd.
Het recente webinar ‘Help! Mijn leerling heeft een smartphone’ van OnderhoudNL legde de vinger op een zere plek. Een uitspraak bleef me bij: ‘Regels maken vlegels’. Met andere woorden; maak duidelijke afspraken, maar vermijd eenzijdige verboden want die komen als een boemerang terug.
Zij-instromer
Een nieuwe uitdaging voor de leermeester is de zij-instromer. Zonder deze categorie redden we het de komende jaren niet in onze sector. Momenteel worden, onder ander door arbeidsbureaus, trajecten ontwikkeld om deze mensen versneld de basisbeginselen van ons vak bij te brengen. De achtergrond van deze schilders is spe is zeer divers. Dat stelt andere eisen aan begeleiding en inlevingsvermogen op de werkvloer. Kortom, een leermeester zal zich zelf ook moeten blijven ontwikkelen.