Ga naar hoofdinhoud

Klantgestuurd schilderen


‘Ik wilde mijn keukenplafond laten witten. Maar de
schilder wou er niet aan beginnen. Ja, wel als-ie het zelf kon bepalen,
bijvoorbeeld eens een keer als het regende.’ De collega die het me vertelde was
perplex. Welke bakker zeg er nou: ‘Ik kom alleen brood brengen als het
bewolkt is’? Wat een revolutie zou het voor veel schilders zijn als ze de
klant echt centraal zouden stellen. 

Vraag één is natuurlijk: wilt u deze klant of
niet? Een kwestie van de zaak ter plekke aankijken. Toevallig gaat het hier
om drukbezette tweeverdieners met een fiks huis. Dat keukenplafonnetje is het
dus alleszins de moeite waard: Er kan veel meer werk uit voort komen.
Ten tweede zijn het snelle, zakelijke mensen met kinderen. Gaan die op je
belletje zitten wachten ‘mevrouw over een uurtje zijn we bij u’? Ontruimen
ze dan welgemoed de keuken voor je, nadat ze eerst een overheerlijke thermoskan
koffie voor je hebben gezet? Ik denk het niet. Deze mensen leven op planning:
niet alleen wannéér kom je, maar ook hoe láát, en: wanneer ga je weer weg, en:
wat moet ik afdekken, wat kan ik laten staan? Kortom: zo’n
plaffonnetje-van-niets moet je net zo serieus plannen als een woningcomplex, en
je moet de bewoners minstens zo goed voorlichten.
Want houd maar eens een goed klantenonderzoek: de kwaliteit van het
schilderwerk doet er niets toe (zolang de vellen er niet bijhangen, natuurlijk),
evenmin als de prijs (zolang die redelijk is): alles draait om netheid,
betrouwbaarheid en communicatie. Of niet soms?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan