Opmerkelijk nieuws uit Engeland. Volgens onderzoek gaan in het Verenigd Koninkrijk 9,6 miljoen werkdagen verloren door de zogenoemde winterblues. De oplossing: meer licht en kleur op kantoor. Kortom, kansen voor de schilder.
Kwalen
Moeilijker uit bed komen, afgenomen motivatie, depressie en een verhoogde vatbaarheid voor ziekte zijn door het merendeel van de respondenten veel genoemde ‘kwalen’ in de winterperiode. Deze symptomen staan niet op zich: bijna de helft (48%) van de werknemers ziet gedurende de wintermaanden nauwelijks of nooit zonlicht onderweg naar het werk.
Kleur en licht
Een derde van het kantoorpersoneel (33%) verwacht dat met betere verlichting het humeur verbetert, 27% van de werknemers wijst een kleurigere werkomgeving aan en 1 op de 5 zou graag meer creatieve beelden en kleurige presentaties zien. Werknemers vragen dus om eenvoudige maatregelen, zoals meer licht en kleur op de werkplek, om de winterblues te ontlopen.
Psycholoog
Angela Wright, kleurpsycholoog, vindt het geen verrassing dat licht en kleur zo hoog uit de bus komen als medicijn tegen de winterblues. “Grijs is altijd de favoriete kleur voor de inrichting van kantoren, terwijl het menselijk instinct op grijs reageert door aan een winterslaap te willen beginnen.” En: “De kwaliteit van visuele input voor druk, hardwerkend personeel speelt een cruciale rol bij het opvrolijken van hun dagen en het hoog houden van hun motivatie.”
Muurprints
Een inkoppertje voor Epson, die meteen de eigen Epson’s SureColor SC-S digitale grootformaat printer in stelling brengt om kantoorruimtes te transformeren in kleurige oases. Volgens het bedrijf een gat in de markt voor grootformaat printshops, die met kleurrijke, hoge kwaliteit muurprints de werkomgeving kunnen opvrolijken.
Analoog
In mijn optiek kan de schilder niet achterblijven. Weliswaar nog een ambacht uit het analoge tijdperk, maar minstens zo effectief. Kortom, biedt uw diensten aan in de strijd tegen de ‘winterblues’.