Ik schreef er de vorige week al over: veel mensen zitten echt 24 uur binnen en gaan alleen schuifelend van angst de deur uit voor boodschappen. Daar zitten ook de jongens en meiden bij die normaal 60.000 kilometer per jaar of meer in de rondte rijden om werken te bezoeken, groothandels, schilders. Technisch adviseurs, relatiemanagers, salesmensen. En ook de marketeers en de managers zitten thuis. Ze skypen zich een slag in de rondte terwijl de kinderen spelen of online les krijgen. En ze maken vooral plannen voor ná de crisis: die marktintroductie voor dit voorjaar gaan we maar even naar achteren schuiven, dat event blazen we af en we bedenken iets leuks voor het najaar.
De schilder staat te schilderen
Maar, jongens en meiden: de schilder staat te schilderen, hoor! Misschien niet overal, en als je maar een paar grote opdrachtgevers hebt en als die met één mailtje al het zogenaamd ‘resultaat gericht samenwerken’ in perspectief plaatsen en alle werken afblazen, ja, dan zit je. Collega René Vorderman hield een belletje langs de SchildersVakopleidingen en daar merken ze dat er bedrijven in zwaar weer zitten en hun leerlingen op de opleidingen laten. En dan kun je als vastgoedonderhoudsbedrijf met veel te veel corporatiewerk in je portefeuille wel alle scholen en musea van de stad gaan afbellen om werk, maar die instellingen hèbben al een schilder. En die schilders, die komen dus momenteel eerder om in het werk dan dat ze tekort komen.
Het buitenseizoen is eerder begonnen
En die schilders hebben het buitenwerk juist naar voren gehaald. Lekker aan de gevle staan, niemand lastig vallen. Het schildersseizoen is, mede vanwege het mooie weer, vroeger begonnen dan anders. Die introductie van die nieuwe verf, die campagne om te benadrukken dat jouw tape toch echt de beste is en onvermoede mogelijkheden heeft, die moet dus júist nu. En dat kan dus niet via de vrienden en vriendinnen van de buitendienst, die doen via hun socials wat ze kunnen, maar dat bereik is beperkt. En het gaat ook moeilijker via de groothandel, want ook daar is het 1,5 meter afstand houden en veel schilders laten hun bestelling momenteel bezorgen.
Geen boots on the ground
Dat moet dus via de media met het grootste bereik in de schilderswereld. Op YouTube, online en in kranten en magazines. Alleen zo bereik je de haarvaten van de branche als je geen ‘boots on the ground’ hebt.
En geloof me: we zien het in onze analytics: er wordt meer gekeken en geklikt op onze kanalen, de interesse in de geschreven pers stijgt. En: schilders zijn net mensen :-): Ze houden het coronanieuws goed bij, maar ondertussen willen ze ook heel graag andere boodschappen horen, over technische dingen lezen, geïnformeerd worden over producten. Dus: laat de scrumsessie en het out-of-the-box denken achter Facetime en windowsworks nu eens gaan over hoe je met de ‘massa’media van deze minibranche een inhoudelijke en positieve boodschap kunt verspreiden. Juist nu!
Ook bouwwerkzaamheden gaan door. Alhoewel een groot deel zich distantieert blijven bouwvakkers en schilders hun best doen om hun werk op te klaren, met alle voorzichtigheid natuurlijk.
Ook veel doe-het-zelvers zijn druk bezig met schilderklussen. De bouwmarkten zijn hartstikke druk in de weekenden.
Ook professionele bedrijven kunnen hier super goed mee helpen. Zij bieden de juiste informatie aan klanten.