Ik voel me regelmatig een soort Pippi Langkous. Niet alleen omdat ik met gemak een paard kan optillen, maar ook omdat ik mijn eigenwijze koers vaar en sta voor wat ik belangrijk vind. Denk aan het toepassen van biobased verf, het behalen van certificeringen of het kiezen voor een andere strategie dan de generaties en bedrijven voor of naast je. Het risico van de Pippi’s is wel dat we onze achterban verliezen. Want: wat doet of zegt ze nu weer?!
Onlangs volgde ik via OnderhoudNL een zinvolle cursus, over onder meer lobbyen. Dat lijkt een ver-van-je-bedshow, maar is in feite iets wat we als ondernemers regelmatig doen: proberen je dienst of product te verkopen, liefst op een manier die jou past. Voor de schilder is het helemaal prima om vanuit bevlogenheid bijvoorbeeld biobased verf te willen toepassen. Je moet je bevlogenheid alleen combineren en staven met zakelijke argumenten, zodat anderen begrijpen waarom biobased verf ook de juiste keuze voor hen is. Ofwel: je opdrachtgever op basis van zakelijke argumenten overtuigen om mee te gaan met je voorstel, andere keuzes te maken en jou die opdracht te gunnen.
Eitje toch?
Dus, hierbij een ode aan ons, friskijkers en dwarsdenkers. De mensen die nieuwsgierig blijven. Blijf je bevlogenheid onderbouwen met zakelijke argumenten, zodat verandering ook wat oplevert. Want wij zijn het die het beste uit zichzelf, hun bedrijf en hun mensen willen halen. De mensen die iets aan de wereld willen toevoegen, gewoon omdat ze vinden dat dat hoort en leuk is. De mensen die verandering teweeg brengen en daarmee knettergoede business maken. Dat we lekker eigenwijs mogen blijven en onze eigen koers blijven varen. Ik denk dat we dat wel kunnen.
Reageren op de blog van Myrthe de Vries? Mailen mag: myrthe@devriesvernieuwers.nl