Na mijn vorige blog kwamen er zoveel reacties los over dit onderwerp dat ik er graag nog even over door ga. Ik hoor je al denken: Millennials, Is dat niet de zogenaamde Generatie Y, de Grenzeloze Generatie of de Generatie Einstein?
Ben je tussen 1984 en 2000 geboren dan mag je je tot deze generatie rekenen. We komen ze écht overal tegen; ze zijn onze collega’s, onze leidinggevenden en onze klanten.
Een snelle typering van de verschillende generaties, zodat je ze beter herkent:
Generatie X
De generatie X (1964 – 1983) staat, door het tijdsbeeld* en alles wat in die tijd aan de hand was overwegend, ‘niet al te positief’ in het leven;
(*Generatie NIX; patatgeneratie; val van de muur in Berlijn; massale jeugdwerkeloosheid; Reagan vs Gorbachev; Lech Walesa; AIDS maakt een einde aan seksuele vrijheden; MTV; Live Aid; eerste PC (1981); veel hoger opgeleiden; “weg met discipline en dwang”; ouderschap uitstellen; buzzer…)
Millennials
De Millennial staat over het algemeen wel positief in het leven. Zij vormen nu ongeveer 29% van de beroepsbevolking en hebben heel andere dingen meegemaakt. Het tijdsbeeld dat bij hen past wordt gekleurd door: ‘Screen-agers’; 9-11; Pim Fortuyn; PlayStation; Social Media; invasie Iraq; reality-TV; WWW; Google; ze vliegen overal naar toe; ouders regelden alles; zijn gepamperd en vertroeteld; zelfverzekerd; hebben een idealistisch beeld en hebben hoge ambities…
Koester je ‘vernieuwers’
Natuurlijk doe je iedereen met een dergelijke typering te kort, want zo hard zijn de grenzen niet en de ene persoon is de ander niet. Feit is wel dat we allemaal het product van onze tijd zijn, vaak ook in reactie op de generatie ervoor.
Dat de generatie van de Millennials de periode ervóór niet heeft meegekregen is welbeschouwd eigenlijk maar goed ook!
De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de Millennial en de generatie daarna (Generatie Z – geboren na 2001) is precies dàt wat we nodig hebben: een frisse wind, nieuwe energie, bevlogenheid, ambitie en idealisme. Zij stellen de vragen die de oudere generaties nog veel te weinig stellen: ‘kan het niet beter, sneller, goedkoper, effectiever?’
We koesteren ze daarom!
Wat kan je doen om het allerbeste uit je Millennials te halen?
MILLENNIAL-TIPS
Tip 1: Vertel waarom je iets van hen vraagt. Millennials willen zinvol werk. Een Millennial is eerder bereid iets te doen, als hij weet waarom. Bovendien is het waarom gekoppeld aan de vraag ‘Kan het makkelijker of efficiënter?’ Vragen die essentieel zijn voor verandering en groei!
Tip 2: Zorg voor structuur en stop met sturen op details. Uit onderzoek (Intermediair) blijkt dat Millennials flexibiliteit en vrijheid belangrijk vinden. Maar wel binnen de door de manager gestelde doelen en deadlines. Ze willen managers die kansen biedt voor persoonlijke groei en ze te laten zien hoe goed ze zijn.
Tip 3: Steun ze in wat ze willen: een betekenisvol en gelukkig leven. Voor Millennials is werk maar ten dele belangrijk, een zinvol en gelukkig leven (vrienden, gezin en familie, met tijd voor hobby’s en ontspanning) is ook belangrijk. Maak eventueel thuiswerken, flexibele werktijden mogelijk en arbeidsvoorwaarden bespreekbaar.
Tip 4: Geef feedback, veel feedback en geef het direct. Millennials willen meer en vaker feedback dan welke generatie daarvoor ook. Ze hebben bevestiging nodig dat ze hun werk goed doen.
Tip 5: Kies voor coachend leiderschap. Dit betekent stuur ‘hard op de inhoud’ en ‘zacht op de relatie’. De Millennial wil een leidinggevende die duidelijk is, inspireert en aanmoedigt. Zelfontplooiing vinden ze heel belangrijk, ze willen graag beter worden, een leven lang leren, zowel op persoonlijk als professioneel vlak.
Tip 6: Maak gebruik van hun digitale vaardigheden. Delegeer ‘digitale zaken’ en laat je verrassen door hun creativiteit en mediawijsheid.
Tip 7: Accepteer dat Millennials vaker van baan wisselen en denk na hoe je ze kan binden. Loyaliteit maakt plaats voor jobhoppen. De meeste Millennials blijven maximaal 3 jaar in hun eerste baan. Ze zoeken veel minder vaak een vaste baan. Millennials zijn ongeduldig en zodra een kans op verbetering zich voordoet pakken ze die. Zorg dat die kans zich dus binnen jouw organisatie voordoet.
Kortom: Zorg dat ze in hun baan vinden wat ze zoeken!