Af en toe wordt u door diverse jongens aangespoord om meer aan ‘marketing’
te gaan doen…
Op zich is het oorspronkelijke idee achter marketing niet verkeerd;
peil de behoeften van je doelgroep en vul deze in met jouw, hierop aangepaste,
aanbod. Iedereen blij. Toen de doelgroep tot de boordeknoop verzadigd raakte,
verzette marketing de bakens: kweek behoeften en pers de handel erin. Resultaat;
oneindig veel reclame, veel te veel keuzes, volkomen overbodige rotzooi. Niemand
echt blij, maar de machine gaat alleen maar harder draaien.
Toch zijn er nog echte behoeftes. Neem ons vak. Ons vak heeft -al dan niet bewust- behoefte aan serieuze voorlichting omtrent de mogelijkheden en onmogelijkheden van de nieuwe generatie verven.
Ik ben benieuwd welke leverancier deze behoefte in durft te vullen. En
dan is het bovendien pas gelukt als de branche het ook heeft opgepakt. Een lange
weg, helaas bezaaid met vooroordelen, verkeerde ervaringen, eigenwijsheid,
wantrouwen of juist te goed van vertrouwen, misverstanden, desinteresse,
eigenbelangen enzovoort. Heel menselijk allemaal. Toch betreur ik het als daarom
de weg van de minste weerstand wordt verkozen.