‘Mensen willen best veranderen, maar liever niet veranderd worden’; het is een recept om veranderingen nu eens echt door te zetten in uw bedrijf.
De wereld om ons heen verandert in snel tempo. Elk bedrijf maakt daarom (noodgedwongen) veranderingen door en is in meer of mindere mate aan het bewegen. Deze bewegingen komen meestal voort uit noodzaak; we mogen de aansluiting niet verliezen met de branche, de klant en onze medewerkers. Als we namelijk niet meebewegen en niet veranderen zijn we simpelweg niet onderscheidend genoeg en missen we vroeger of later als bedrijf de boot.
Het is daarom vreemd dat we erg hangen aan wat we hebben en we ons leven inrichten vanuit de beleving en wens dat alles hetzelfde blijft. We veranderen dus helemaal niet zo graag. Herinnert u zich nog de weerstand die ontstond toen we met de branche de overstap maakten naar de acrylaatlakken?
De enige zekerheid die we hebben is, dat niks zeker is. Je hoeft geen helderziende te zijn om te kunnen voorspellen dat de branche en de bedrijven er over een paar jaar heel anders uit zullen zien. Veranderen vraagt van bedrijven en hun medewerkers dat ze mee willen en kunnen bewegen en dus flexibel zijn.
Waarom vinden wij als mens veranderen zo moeilijk? Wekelijks kom ik bij bedrijven waarvan de directie met dit vraagstuk zit. Over het algemeen zijn zij zeer overtuigd van de noodzaak om te veranderen; “maar die medewerkers… tja, die veranderen allemaal niet zo gemakkelijk”.
Vaak realiseert een directeur zich hierbij onvoldoende dat ook hij onderdeel uitmaakt van het systeem en derhalve ook moet bewegen. Nieuwe tijden vragen nieuw leiderschap!
Niet in alle gevallen beschikt iedere betrokkene over de gevraagde competenties. Teamleiders motiveren, waarderen, corrigeren, instrueren, delegeren, en houden collega’s doelgericht. Slagen zij daar voldoende in? Dan kan men gezamenlijk de noodzakelijke veranderingen aan. Of is er meer aan de hand? Een publicatie dat me hierover sterk aan het denken heeft gezet, is het interview met Edgar H. Schein.*
Deze wereldberoemde psycholoog stelt daarin dat verandermanagement met heel hardnekkig menselijk gedrag te kampen heeft. Hij bestempelt in dat interview “The Anxiety of Learning” oftewel de angst om te veranderen, als een kracht waarmee je wel degelijk ernstig rekening moet houden als je een organisatie wilt laten veranderen. Je kent vast de tekening van een kar met een paar man die de kar vooruit trekken, de grote groep in de kar en een paar man aan de kar hangend om hem af te remmen. Treffender kan je weerstand om te veranderen in een organisatie niet weergeven.
Wat moet je doen om veranderingen in je organisatie écht van de grond te krijgen? Het is een kwestie van een lange adem en vertrouwen hebben dat je veranderplan succesvol zal zijn. Leg uit wat je voor ogen hebt en doe dat met regelmaat. Zorg voor medestanders en maak ze tot de ambassadeurs van jouw visie. Vergeet niet de behaalde veranderresultaten te markeren én een feestje te geven bij elke succesvolle stap!
*Edgar H. Schein: ‘De angst om te leren’ (door Diane Coutu)
Goed verhaal Wilbert! Ook belangrijk: zorg voor een veilige omgeving waarin mensen durven veranderen en fouten maken.