Het leven is dan ook een en al marketing, als we tenminste marketing-goeroe Seth Godin moeten geloven. En ergens heeft hij een punt: wil je geld verdienen, zul je een manier moeten bedenken om jouw tijd te verkopen. Wil je meer geld verdienen, moet je een manier bedenken om iets te produceren, aangezien je uren altijd eindig zijn. Zo kun je ieder vraagstuk, iedere doelstelling benaderen als een marketingvraagstuk.
Doelstellingen zijn belangrijk voor marketing en wellicht in het leven. Het moderne leven, welteverstaan. Tot 1950 kwam het woord doelstelling nauwelijks voor in ons vocabulaire. En voor 1900 helemaal niet. Doelen stellen en proberen deze te bereiken is typisch iets van de tijd waarin we ons niet meer bezig hoeven houden met onze dagelijkse bezigheden als voedsel produceren. Toch kunnen we tegenwoordig niet meer zonder doelstellingen.
We stellen doelen aan onszelf, aan onze onderneming en aan onze carrière. Dat wordt ons steeds makkelijker gemaakt: als je besluit dat je minimaal één boek per week wil lezen, kies je een luisterboek dat je in de auto of tijdens het schilderwerk opzet. Als we een horloge of telefoon kopen, kunnen we kiezen uit tal van modellen die allemaal iets kunnen meten van ons dagelijks bestaan. Zo nudgen we ons langzamerhand een woud van doelstellingen in: vaker sporten, vaker de natuur in, vaker dit, vaker dat.
Zo begin ikzelf tegenwoordig iedere dag met zo’n 10-15 taken die ik van mijzelf moet uitvoeren. En ja, dat helpt, zeker als zelfstandig ondernemer om doelstellingen te bereiken. Want het hebben van doelstellingen is een prima manier om je nuttig te maken. Maar met alle moderne gadgets die erbij komen, neigen we er weleens naar alles in doelstellingen om te zetten. Dus heb ik een nieuw goed voornemen: minder doelstellingen. Maar ik weet dat ik daar alleen kom met kleine stapjes …