Zowel privé als in mijn dagelijkse werk zie ik (veel te) vaak onveilig gebouwde rolsteigers op schilderprojecten in uitvoering. Meest gespotte fouten zijn ontbrekende leuningen en/of kantplanken. Gisteren was het weer raak. Ik maakte een reportage over een groot onderhoudsproject en eenmaal op locatie viel mij de mond open van verbazing. Op de zevende etage van een wooncomplex was een schilder vanaf een rolsteiger druk aan het kwasten. Leuningen én kantplanken ontbraken. Dom, dom! De schilder hoeft maar een misstap te maken en hij valt te pletter.
Volgens de Inspectie SZW gebeuren bij de bouw en het onderhoud van woningen, kantoren en fabrieken jaarlijks 10 tot 15 ongevallen met dodelijke afloop. De meest voorkomende oorzaak is dat mensen van een ladder of steiger vallen. Op de locaties waar zaken mis waren, ging het in ruim de helft van de gevallen om onveilig gebruik van rolsteigers. Deze steigers op wieltjes worden niet altijd volgens de voorschriften van de fabrikant opgebouwd. Vaak zijn niet alle onderdelen aanwezig of worden onderdelen gemakshalve niet gebruikt. Dit betreft bijvoorbeeld leuningen langs de werkvloer, remmen voor de wielen of diagonalen die de steigers moeten stabiliseren. Ook ladders en trappen worden niet altijd veilig gebruikt. Werknemers moeten te ver naast de ladder reiken of kunnen zich niet vasthouden omdat ze gereedschap of materiaal dragen.
Erin ’rammen’
Blijkbaar moet het er bij veel schilders- en onderhoudsbedrijven keihard worden ’ingeramd’ om bij ieder project, groot of klein, continu veilig op hoogte te werken. De VSB is dezelfde mening toegedaan, want de vereniging pakt over twee weken flink uit op de aanstaande SGA Vakdagen in Gorinchem met het thema ’Veilig werken op hoogte’. Op woensdag 24 oktober (vooraf gaand aan de beurs) is hierover een symposium in de Evenementenhal. Arbouw en Fosag zijn mede-organisatoren. Het programma ziet er veelbelovend uit. Namens de Inspectie SZW gaat de heer Leo de Jong in op de nieuwste resultaten van de in 2012 uitgevoerde inspectieacties. Is er sprake van enige verbetering ten opzichte van voorgaande inspectieacties, waaruit bleek dat zo’n 80 % van de rolsteigers onveilig werden gebouwd of gebruikt?
Namens Arbouw en de VSB geven Adri Frijters en Ruud Jongbloed een toelichting op de strekking van de A-bladen Ladders/Trappen en Rolsteigers. Ook wordt aangegeven op grond waarvan gekozen wordt voor de ladder, trap of de rolsteiger om het werk uit te voeren. Wie is verantwoordelijk voor de veilige werkplek? Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt aangetoond hoe de vakman veilig kan werken op hoogte. Namens VSB gaat Peter Bruintjes, voorzitter VSB-commissie Hangbruginstallaties in op de keuze voor de hangbruginstallatie en de hoogwerker: the do’s en dont’s met het accent op veilig gebruik. Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen?
Tot slot wordt de zaal ingewijd in het nader onderzoek van een aantal concrete (bijna-)ongevallen. Herkenbare situaties, onachtzaamheid, routine, miscommunicatie, onvoldoende of onduidelijke instructies, ondeskundigheid, misplaatste zuinigheid of onbekendheid met verantwoordelijkheden: alle ingrediënten voor valgevaar passeren daarbij de revue.
Beursvloer
Ook op de beursvloer pakt de VSB nog eens flink uit met het thema Veilig werken op hoogte. Er worden toolboxmeetings veilig werken met de ladder, rolsteiger en hangbruginstallatie gehouden. In korte sessies wordt de kennis van de schilder over het hoe, wat en waarom van de ladder, rolsteiger en hangbruginstallatie bijgespijkerd. Wat mag wel en wat zeker niet? Waar moet u op letten? Hoe werkt u veilig én efficiënt? Daarna kunnen op het SGA Praktijkplein nog praktijkdemonstraties worden bekeken.
Benieuwd hoeveel (vertegenwoordigers van) schildersbedrijven acte de présence geven bij het symposium en de toolboxmeetings. Mijn advies aan alle leidinggevenden en werknemers van bedrijven die de SGA Vakdagen willen bezoeken: Grijp deze buitenkans die de VSB biedt om uw kennis over veilig werken op hoogte te vergroten. Want elke dode/zwaargewonde in de branche is er immers één teveel.