Wist u dat gemiddeld maar liefst 40 procent van de schildersbedrijven geen website heeft? Onder zzp’ers is dit zelfs meer dan de helft. Tijd voor een marketingoffensief?
Ik bedenk deze cijfers niet zelf, die zijn afkomstig uit een onderzoek dat USP Marketing Consultancy dit voorjaar voor ons uitvoerde en waarvan de belangrijkste bevindingen zijn te lezen in Eisma’s Schildersblad nummer 6-2015. Eigenlijk waren we op zoek naar de hoeveelheid offertes die er tegenwoordig online binnenkomen, maar als ‘bijvangst’ werd duidelijk dat van de bedrijven met personeel ruim een kwart geen website heeft en onder zzp’ers dit percentage zelfs boven de 50 procent ligt.
Mobiele telefoon
Ik schrok daarvan. Maar ik werd tijdens mijn deelname aan de training ‘Online Marketing in de Bouw + LinkedIn’ die Eisma Bouwmedia biedt door een van de deelnemers direct met beide benen op de grond gezet. “Ze hebben misschien geen website, maar heb je wel eens gezien hoe actief die zzp’ers zijn op Facebook en Twitter? Sommigen hebben vaker een mobiele telefoon dan een kwast in hun handen.” En toen was ik even stil.
Gewenste uurtarief
Want in het onderzoek dat we hebben laten uitvoeren, is niet specifiek ingegaan op het al dan niet omarmen van sociale media door schilders- en onderhoudsbedrijven. Wij waren vooral geïnteresseerd in de manieren waarop offertes binnenkomen, de deelname aan erkenningsregelingen en (franchise)formules en of men het gewenste uurtarief in de markt voor particulieren een beetje kan realiseren. Om even kort op dit laatste terug te komen; een kwart vindt dit moeilijk. Overigens hanteert 59% van de zzp’ers een uurtarief (ex btw) dat ligt tussen de 31 en 40 euro per uur en 67% van de bedrijven met personeel zit in het traject van 36 tot 45 euro per uur. En een kwart van de bedrijven biedt onderhoudscontracten aan. Nieuwsgierig naar alle uitkomsten? Lees hier het artikel in Eisma’s Schildersblad.
Mobiele apparaten
Toch kan ik wel beamen (weliswaar niet significant met cijfers onderbouwd) dat met name de schilderende zzp’er sociale media heeft omarmd. Kijk maar eens naar de live stream van Twitter die we op de homepage van Schildersvak.nl hebben lopen. En nog een indicatie: in 2012 was het aantal bezoeken dat werd gebracht aan de website Schildervak.nl voor nog geen 10% afkomstig van mobiele apparaten, in 2015 is dit opgelopen naar 40% (smartphones en tablets). We hebben niet voor niets onze site responsive gemaakt.
Online marketing
Maar of u nu middels een eigen website of een via de sociale media uw diensten onder de aandacht probeert te brengen, het kan altijd beter. Misschien is een van de ‘Online Marketing in de Bouw’ trainingen ook wel wat voor u? Er zijn varianten met het accent op LinkedIn, Twitter en Facebook. En een bedrijfsfilmpje van anderhalve minuut waarin uw bedrijf, gerealiseerd project of een product op een professionele manier in beeld wordt gebracht doet, het ook nog eens goed op de eigen website. Als u die tenminste heeft…