Ga naar hoofdinhoud

Publieksprijzen winnen doe je zo


Vanavond 1 november mocht ik aanwezig zijn bij dé prijsuitreiking voor schilderend Nederland, de Schildersvakprijs 2016. Vorige week wijdde ik er vanuit mijn vakgebied al een blog aan. Ik beloofde te voorspellen wie de Publieksprijs zou winnen. En mijn voorspelling klopte: Wolters BV uit Deventer won, met bijna een kwart van de meer dan vierduizend stemmen. Dat het verschil zo overweldigend zou zijn, had ik ook weer niet verwacht! Maar, hoe doe je dat nou, publieksprijzen winnen?

Een nominatie. En dan?

Stel, je bent genomineerd voor een prijs. Meestal is daar al tijd en moeite in gaan zitten. Je meldt je aan, moet vaak allerlei dingen aanleveren, voorbereiden, vragen beantwoorden enzovoorts. Vervolgens wordt jouw aanmelding aangenomen. Tegenwoordig mag vrijwel altijd het publiek ook zijn stem uitbrengen. De ervaring leert dat heel veel mensen dit leuk vinden en graag doen. Hoe activeer je ze dan? Wat je in ieder geval moet doen, is aandacht vragen voor jouw nominatie. Op alle social media kanalen waar je aanwezig bent, op je website, bel de lokale krant, ga ermee aan de slag. Je bent immers al zover gekomen.

Een strategie, of gaat dat te ver?

Is het dan verstandig om een strategie te bedenken? Deze uit te werken en vervolgens te implementeren. Mijn antwoord? Nee. Overdreven. Meer werk dan het oplevert. Wat dan wel?

  • Zorg dat de website op orde is, als eerste het nieuws van de prijs laat zien en goede deelknoppen voor social media heeft.
  • Deel jouw nominatie via social media. Op Twitter en Facebook mag dit gerust enkele keren per week!
  • Pas de email-handtekening aan.
  • Zorg dat u zo ‘diep mogelijk’ linkt. Daar bedoel ik mee: zo dicht als mogelijk bij het stemmoment. Ik heb deelnemers gezien die keurig naar de hoofdpagina van de website linkten. Waar je alle filmpjes kon zien…. Erg sportief. Maar wel een kans dat de stem toch naar een ander gaat.
  • Activeer je off-line netwerk: de voetbal-, hockey- of korfbalvereniging, de harmonie, het café of bijvoorbeeld de Studieclub Schilders. Maar ook: jouw opdrachtgevers (ook andere dan de nominatie), je personeel en je collega’s.
  • Heb je een bestand met email-adressen? Dit is hét moment om ze te gebruiken!
  • Neem contact op met lokale nieuwsgaring: radio, televisie, krantje.
publieksprijzen winnen
En de winnaar is….. Wolters BV Deventer! Publieksprijzen winnen, het kan echt.

Publieksprijzen winnen, het kan echt!

Wolters BV heeft zeker niet alle stappen die ik hierboven beschreven heb, gedaan. Er is voor volgend jaar dus nog veelmogelijk. Maar dat publieksprijzen winnen heel goed mogelijk is door social media en internet in te zetten, is wel duidelijk. Ik hoop dat alle genomineerden hun tijd en moeite nu gaan steken in het binnenhalen van weer nieuwe mooie projecten. En als ze daarbij gebruik maken van de kracht van social media en internet, gaat dat ze vast lukken!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan