Rotklanten! Slechts een zeer klein deel van de klanten vindt het gezellig als de schilder langskomt. Die andere 96% van de klanten begrijpen er toch werkelijk helemaal niets van. Altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Altijd maar weer zeuren wanneer dat werk nu eens af is…
56%: Sexit
De vraagstelling is: ‘schilders rond het huis is altijd veel gedoe’. Hierop antwoordt 16% van de ondervraagden ‘Ja, lastig’ en 40% van de ondervraagden antwoordt ‘ja, maar noodzakelijk’. Dit betekent dus dat 56% van de ondervraagden liever geen schilders over de vloer heeft. In de week van de Brexit kunnen we dit gerust een Schilders-Exit, oftewel een Sexit noemen. Mij valt op dat veel schilders heel erg boos worden en aangeven dat de klant er toch maar weinig van begrijpt.
Onbegrip
Het is toch volkomen begrijpelijk dat de meeste mensen het als onprettig ervaren dat:
- er ’s ochtends al mensen in de tuin of op het balkon naar binnen kunnen kijken;
- je op moet letten dat je kleding niet beschadigt aan natte verf;
- je de hond of kat binnen moet houden;
- er, afhankelijk van het product, uren, dagen of weken een vreemde geur in huis is.
Dit zijn slechts voorbeelden, en dan ook nog voorbeelden van zaken die eigenlijk niet te voorkomen zijn. Ik noemde ook al:
Steiger of hoogwerker voor de deur… Extra koppen koffie maken… Geluid van radio en/of schuurmachines…
Ik begrijp er juist helemaal niets van dat u zich in het uitvoeren van uw werkzaamheden niet realiseert dat het een, zoals reageerder ‘wil’ het al mooi verwoordde, een ‘inbreuk op de privacy’ is.
In de tegenaanval!
Om in sporttermen te praten, het is tenslotte sportzomer, u gaat in de tegenaanval. Maar nu gaat u eens niet klagen over ‘De Klant’. Deze is namelijk nog steeds ‘Koning’. Hij of zij betaalt namelijk uw rekeningen. U gaat aan de slag. Een aantal tips kunt u al destilleren uit de reacties onder het item. Ik noem:
- mensen behandelen zoals je zelf behandeld wil worden (wil);
- goede omgang met de radio (wil);
- zelf je koffie meenemen (wil);
- rekening houden met mensen met ploegendienst (Klaasen)
Daarnaast is er nog iets heel belangrijk: zorg dat u bereikbaar bent voor klachten!
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2016/06/Bent_U_Bereikbaar_Social_Paint.jpg)
Klacht is een kans
Het is een cliché maar een klacht is echt een kans. Sterker nog, zonder klachten is het onmogelijk om te verbeteren. Dus wees bereikbaar voor klachten. Omarm klachten als kans. Vraag naar klachten. Niet via allerlei ingewikkelde formulieren maar één vraag zou al voldoende moeten zijn: ‘Raadt u ons aan bij uw vrienden en bekenden?’. Is het antwoord nee, vraag dan waarom niet. Is het antwoord ja, vraag dan om dit ook te doen. Bijvoorbeeld via social media. Hebt u ook weer een goede review te pakken!
Mijn klanten klagen nooit. Niet over mijn werk, wel over het werk van de vorige schilder. Dweilers die in 2 dagen tijd met vier man een woning even nat staan te maken. De gevolgen daarvan zijn voor mij. Terecht, ik ben vakman en zorg dat deze mensen weer van de schilder gaan houden. Ik krijg koffie zoveel ik wil, mag mijn radio gewoon aan zetten en hoef geen rekening te houden met continudiensten. Klanten passen zich aan mij aan. Hoe dat komt? Ik ben schilder. Een ambachtsman die zich zelf én zijn werk weet te verkopen zonder de indruk af te geven dat ik hun privacy kom verstoren. Indien je hier niet bedreven in bent: ga lekker voor een baas werken. Kun je hele dagen op een eindeloze galerij gaan staan boeren, roken en gillen dat je trek in koffie hebt.
Dag VanPruikem, dank voor de reactie. Uiteraard vind ik het heel knap dat je klanten nooit klagen, waarvoor dan ook complimenten. Als ik het goed begrijp zijn het de mensen die voor in loondienst werken die de schilder een matig imago bezorgen?
Gooi het reageerpaneel even open. Kan ik je vraag beantwoorden.
Beste VanPruiken, het reageerpanel is bij mijn weten gewoon open, maar wellicht moet u even inloggen?
Beste meneer Klaasen, ik heb niet alle berichten gelezen. Dat begrijpt u hopelijk wel. Wel heb ik gelezen dat u in uw werkzaamheden rekening houdt met mensen. Dat zal schelen, daarom noemde ik het ook in mijn blog.
Toch zou ik u beiden willen aanraden de hamvraag te stellen: ‘Zou u mij aanraden bij uw vrienden en bekenden?’.
Dag Alger van Maaren , u vraagt iets dat heet ,, Zou u mij aanraden bij uw vrienden en bekenden ? ik vind deze vraagstelling niet zo belangrijk ,omdat ik dat niet hoef te vragen .
ik denk dat collega vanPruikem deze vraag heel goed heeft beantwoord,en ik deel deze mening ..
Ik deel niet uw mening dat schilders in loondienst een matig imago bezorgen ..
Dat word geschreven en dan moet het maar zo zijn ,
Nogmaals lees het nieuwsbericht DE SCHILDER IS NIET GEZELLIG en daarin beschrijf ik uitgebreid hoe wij als bedrijf zijnde te werk gaan .en meerdere schilderbedrijven die ik kan .
En daarin word de HAMVRAAG gegeven die u mij stelde .
Beste heer Klaasen, fijn dat u mijn hamvraag niet hoeft te stellen. Dat scheelt weer.
Het is niet mijn mening dat schilder in loondienst het vak een matig imago bezorgen, ik vroeg aan de heer VanPruikem of dat was wat hij bedoelde met zijn laatste twee zinnen.
Ik heb gelezen hoe u te werk gaat, sterker nog, u wordt genoemd in mijn bijdrage hierboven.
De heren zijn nogal verguld van zichzelf , om te zeggen dat jij alles goed doet en de vorige schilder heeft knoeiwerk geleverd baba die types ken ik meer, niet mijn smaak . Is altijd gemakkelijk scoren collega’s afvallen om zo vertrouwen te winnen . Vergeet niet dat er ook klanten zijn die daar doorheen prikken. Toevallig ben ik ook in loondienst en voel me niet aangesproken Door die opmerking van van pruiken zegt me alleen war voor persoon het Is , gelukkig zijn wel niet allemaal zo perfect???
Dag Ad,
hoe houden jullie binnen het bedrijf de overlast beperkt? Praten jullie daar ook over onderling en/of als bedrijf?
Jazeker ,goede afspraken maken met bewoners dat is het belangrijkste.
en de juiste man op de juiste plaats zetten
Dag Alger van Maaren ,u schrijft dat een bedrijf overlast moet beperken ..dat is juist
De schilderwereld en aannemers en loodgieters enzovoorts moeten gewoon bij mensen thuis te werk gaan .
En wat is ineens overlast ,dat komt voort uit een onderzoek van het USP MARKETING voor de schildersbranche ik heb USP MARKETING een mail gestuurd ,wat blijkt uit hun mail terug ,ze schrijven ,het had net zo goed bij 500 andere mensen kunnen zijn om een onderzoek te verrichten ,en dan kan de uitslag juist heel anders zijn ..dat betekent dus dat het verhaal DE SCHILDER IS NIET GEZELLIG ,van geen kant klopt .
Dat heb ik proberen uit te leggen aan de heer Schouten ,maar helaas werd ik terecht gewezen ,enzovoorts ..
Hopelijk bewijs ik op deze manier dat ,n schilder die 46 jaar schilder is uit praktijk ervaring nog nooit een klacht heeft ondervonden samen met diverse andere schilders bedrijven die ook nooit problemen hebben gehad en nog niet .daarom vraag ik nooit wat vind u van ons bedrijf aan mensen .
Ook de Heer Wouter Mooij heeft een blog dat heet GEZELLIG OF NIET .
Hierin heb ik ook mijn zegje gedaan
Voor de rest heb ik alles beschreven in het nieuws bericht DE SCHILDER IS NIET GEZELLIG .
Hopelijk kan ik u zo van dienst zijn, en krijgt u toch heel misschien een ander beeld over schilders
Beste Ad, bedankt voor u reactie. Er worden dus verschillende types mens op verschillende werken gezet?
Beste meneer Klaasen, ik heb geen slecht beeld van de schilder. Ik vind wel dat ‘de schilder’ kritisch naar zichzelf moet blijven kijken. Een dergelijk onderzoek laat dat ook zien.
USP is, naar mijn weten, een gerenomeerd onderzoeksbureau dat ‘representatieve’ resultaten zou moeten krijgen. Als u in het bezit bent van een email waarin USP zegt dat dat niet zo is, is dat explosief materiaal en zou de heer Jan-Maurits Schouten dat graag zien. Ik denk dat hij dan nog wel een creditfactuurtje tegemoet wil zien.
Ik ben wel met u eens dat het vergelijken met andere vergelijkbare beroepen een beter beeld oplevert over hoe ‘de schilder’ het doet. Toch ben ik van mening dat als een schildersbedrijf tot het uiterste gaat om overlast tot een minimum te beperken, dit het schildersvak op een hoger niveau zal tillen. Roepen dat je nog nooit een klacht hebt gekregen draagt daar in ieder geval niet aan bij.