Enkele jaren geleden sprak ik tijdens het event EuroSkills in Ahoy Rotterdam een Zweedse schilder die vertelde dat het beroep van schilder in zijn vaderland jarenlang nauwelijks in trek was. De Zweden kozen liever voor een ander beroep. Veel schildersbedrijven kampten dan ook met een tekort aan personeel.
Ik moest aan bovenstaand relaas van de Zweedse schilder denken, toen ik onlangs op een avond verveeld thuis op de bank zat. Naast mij keek mijn eega geïnteresseerd naar een ‘pulpprogramma’ van RTL 4: ‘Help mijn man is klusser!’ Wellicht kent u dit klusprogramma waarin John Williams wanhopige partners van doe-het-zelvers bezoekt, die al lange tijd met kromme tenen tussen onafgemaakte of ondeugdelijk uitgevoerde klusprojecten bivakkeren.
Onder leiding van Williams wordt vervolgens een heuse reddingsoperatie gestart om de dramatische gevolgen te herstellen. De dame in kwestie bespreekt en bekijkt de schade samen met John, die vervolgens de veroorzaker van het leed confronteert met de aangerichte schade en ergernis. Enkele professionals draven op om de klus te klaren, terwijl de vrouw gaat woonwinkelen met John.
Kijkcijferhit
Eerlijk gezegd vind ik dergelijke programma’s maar niks en zap ik altijd zo snel mogelijk door naar een andere zender. Maar nu moest ik min of meer ‘verplicht’ meekijken met mijn vrouw. Met leedvermaak zag ik hoe de huilende echtgenote en de boze – in zijn eer aangetaste – echtgenoot elkaar verbaal in de haren vlogen over het feit dat zij achter zijn rug om John Williams had ingeschakeld. Uiteraard kwam het uiteindelijk allemaal op zijn pootjes terecht en werd het klusproject fraai afgerond door de professionals. John did it again!
Tot mijn verbazing blijkt ‘Help mijn man is klusser!’ een enorme kijkcijferhit te zijn voor RTL 4, met tussen de 1,3 en 1,5 miljoen kijkers per week. Daar moet de schildersbranche iets mee doen, schoot meteen door mij heen. Het tv-programma is immers een ideaal podium om het grote publiek te laten zien dat:
1. een doe-het-zelver wellicht redelijk kan kwasten, maar dat hij voor kwalitatief goed schilderwerk beter een beroep kan doen op de vakschilder
2. dat schilder een mooi en afwisselend beroep is en dat zijn werk een mooi eindresultaat of een zelfs een complete metamorfose oplevert. Kortom: het is allesbehalve een saai beroep. Stap daarom in het schildersvak.
Sponsoren
‘Help mijn man is klusser!’ is een zwaar gesponsord tv-programma, waarin voortdurend merkproducten en bedrijfsnamen door het beeld schieten. Bedrijven uit de verfkolom, grijp deze kans. Sponsor het programma, zou ik zeggen, zodat er ook meer schildersgerelateerde klussen (en daarmee ook jullie activiteiten en/of producten) in beeld komen. Zo kan het schildersvak via deze kijkcijferhit prima worden gepromoot onder het publiek. En wie weet, krijgen wij straks ook in Nederland het ‘Zweden-effect’, waardoor schildersbedrijven meer orders binnenhalen en daarnaast het personeelstekort in de branche terug wordt gedrongen.