Een schilder stelde mij (Via mijn hyve! Wat ben ik toch hip!)) een vraag
naar het prijsverschil tussen uitzendbureaus. Dat kan meerdere euro’s per uur
zijn. Misschien overtreedt die ene de CAO. Maar daarnaast is het
ook een ‘vrije markt’.
U hebt een mooie klus, en bent op zoek naar snel, goed
personeel (goed, snel personeel mag ook). Vroeger belde u dan uw
buurtschilder op, want die had het vast niet zo druk als u. Maar die tijd is voorbij. Nu belt
u rond langs uitzendbureau’s.
personeel (goed, snel personeel mag ook). Vroeger belde u dan uw
buurtschilder op, want die had het vast niet zo druk als u. Maar die tijd is voorbij. Nu belt
u rond langs uitzendbureau’s.
En dan bent u maar wát blij als u een bureau vindt dat meteen kan
leveren. Hoe belangrijk is de prijs op zo’n moment voor u?
leveren. Hoe belangrijk is de prijs op zo’n moment voor u?
En als het uitzendbureau eerst zegt niemand te hebben, maar
belooft voor u op zoek te gaan, en dan een uurtje later terugbelt? Met
precies iemand met de kwalificaties die u nodig hebt? Praat u dan nog over de
prijs?
belooft voor u op zoek te gaan, en dan een uurtje later terugbelt? Met
precies iemand met de kwalificaties die u nodig hebt? Praat u dan nog over de
prijs?
Economiewet één: Schaarste creeërt waarde: u speelt spelletjes met uw
verfgroothandel, want die vaart zijn commerciële scheepje op een oneindige plas
met verf. U onderhandelt met uw bedrijfswagenleverancier, want auto’s zijn er
genoeg. Maar personeel?
verfgroothandel, want die vaart zijn commerciële scheepje op een oneindige plas
met verf. U onderhandelt met uw bedrijfswagenleverancier, want auto’s zijn er
genoeg. Maar personeel?
Van de maandelijkse salaristrend weten we dat u al lang uw mensen in vaste
dienst boven het CAO-loon betaalt. Dus een uitzendschilder mag ook wel wat
kosten.
dienst boven het CAO-loon betaalt. Dus een uitzendschilder mag ook wel wat
kosten.
U bent natuurlijk niet helemaal weerloos tegenover uitzendbureau’s.
Uiteindelijk bent u degene die betaalt. U kunt hoog inzetten op de kwaliteit van
de geboden schilders, en waarschuwen dat één teleurstelling voor u genoeg is om
naar een ander bureau te lopen.Want personeel is er misschien te weinig, met
uitzendbureaus kun je de gracht dempen.
Uiteindelijk bent u degene die betaalt. U kunt hoog inzetten op de kwaliteit van
de geboden schilders, en waarschuwen dat één teleurstelling voor u genoeg is om
naar een ander bureau te lopen.Want personeel is er misschien te weinig, met
uitzendbureaus kun je de gracht dempen.
U kunt ook schermen met meer opdrachten, waarvoor u binnenkort nog veel
meer mensen nodig hebt.
meer mensen nodig hebt.
Ook kunt u de duur van het tijdelijke contract in de gesprekken betrekken:
als u een man (vrouw) lang aan het werk houdt, moet dat iets voor de prijs
kunnen betekenen.
als u een man (vrouw) lang aan het werk houdt, moet dat iets voor de prijs
kunnen betekenen.
Zaak is om bij het bureau de indruk te wekken dat u een schaars goed,
schilderwerk, te verdelen hebt. Daarvoor moet betaald worden met lagere
kosten.
schilderwerk, te verdelen hebt. Daarvoor moet betaald worden met lagere
kosten.
Wekt u die iundruk van schaarste nu ook bij uw klanten, dan kunt
u uw personeel ook nog betalen.
u uw personeel ook nog betalen.