Voor wie het niet heeft meegekregen: de Consumentenbond start samen met Sikkens een Schilderdienst: online offerte aanvragen en krijgen, een aangesloten schilder krijgt de offerte in zijn inbox en hoeft alleen nog even te checken of hij het er voor kan en wil doen. De verffabrikant (via een tussenliggende rechtspersoon) doet een opleverkeuring waarna de laatste termijnbetaling gedaan wordt. Iets vergelijkbaars doet Sikkens al langer met de Vereniging Eigen Huis, grote vriend Sigma heeft al een paar jaar Paintr in de lucht, een dienst die ongeveer hetzelfde doet.
Kijk, vanuit de verffabrikanten snap je het wel: die willen zo veel mogelijk verf verkopen, zowel hun consumentenmerkenverf rechtstreeks aan de consument, alsook hun professionele verven, òfwel aan de consument (ja, de A-merken staan ook in jouw bouwmarkt) òfwel via de professionele schilder. Als ze daar een landelijke consumentenreclame voor moeten laten maken dan doen ze dat, als ze er een kwaliteitsbewakingsorganisatie voor moeten optuigen doen ze dat ook.
Zijn verffabrikanten de logische instanties om garantie te geven op het werk van schilders? Dat denk ik niet. Ik zeg niet dat ze het niet zouden kùnnen, ik zeg dat ze niet de meest aangewezen partij zijn. Verffabrikanten zijn specialisten in het maken van verf, schilders zijn specialisten in schilderwerk. Een schilder zou het schilderwerk moeten inspecteren. Of een verfinspecteur, die er zijn vak van heeft gemaakt . In de praktijk blijken die mensen dan ook door de fabrikanten te worden aangetrokken om de keuringen te doen: oud-schilders, oud-inspecteurs, hier en daar een oud-schilderdocent. De situatie is dus die van de meelfabrikant die gepensioneerde bakkers inhuurt om broden van andere bakkers te keuren.
Vanuit de Consumentenbond, en eerder vanuit de Vereniging Eigen Huis, zelfs (gevalletje Paintr) vanuit de consument gedacht begrijp ik de behoefte aan zekerheid, betrouwbaarheid, het ‘niet voor verassingen komen staan’ en er ‘niet alleen voor staan’ heel goed. Hoe vaak koopt een particulier immers schilderwerk in? We zouden willen dat het vaker is, maar ik denk: eens in de tien jaar. En hoe vaak geeft-ie überhaupt zo’n sloot geld in één keer uit? Ja, jaarlijks op vakantie misschien, maar daar zijn dan ook allemaal vakantieombudsmannen en ANVR-reisverzekeringen en klachtcommissies enzo. Dus. Vind maar eens een goede schilder. En weet dan maar eens of zijn offerte klopt. En controleer maar eens of zijn werk goed is. En vermijd bij dat alles dan maar eens ruzie of woorden met de schilder. Mensen zien daar tegenop en besteden het graag uit. Al was het maar om ook thuis van gezeur af te zijn (‘Weet je het wel zeker, Henk? Was dit de beste?’).
Maar… vanuit de schilders begrijp ik het niet zo. Je hebt De Betere Schilder, die een keurmerk en een kwaliteitscontrole heeft maar, met alle respect, niet zo groot is, al zijn ze er niet vies van een dealtje met grotere partijen die hun leden opdrachten opleveren. En je had AF Schilders, dat werd OnderhoudNL Garant. En die doen spotjes uitzenden en folders maken en een website onderhouden waar staat dat de aangesloten leden gegarandeerd vakwerk leveren. Doen ze ook, alle vertrouwen.
Maar hoe komt het dan dat Sikkens naar de Consumentenbond moet lopen (ik wed dat het niet andersom gegaan is) om zo’n deal te sluiten voor een schilderdienst? Dat de Concumentenbond dan niet denkt: is dit wel de meest onafhankelijke, meest gegarandeerde kwaliteit die ik kan krijgen? Dat die verffabrikant nu de selectie gaat doen van wie er een schilderdienst mag leveren, uiteraard met één soort verf? Dat de erkende en aangesloten en contributiebetalende schildersbedrijven als ze geïnteresseerd zijn in de Consumentenbondleden met opdrachten vanaf 1250 euro nu opeens weer erkend moeten worden, maar nu door de verffabrikant en naar ik begrijp ook contributie moeten gaan betalen aan de verffabrikant? Toch wel iets voor die kwaliteitsorganisaties om over bij zichzelf te rade te gaan.