Ook in een tijd van economische voorspoed blijven de
offertescores voor schildersbedrijven laag. 30 procent scoringskans is heel
gewoon. Bij een middelgroot schildersbedrijf moet je je vingers dan blauw
schrijven. En waarom? Natuurlijk, de concurrentie. Maar het kan ook aan de
manier van offreren liggen. Een tip om dat te verbeteren.
calculeert op de computer en ook de opmaak en het bijsluiten van foto’s is
allemaal dik in orde. Dat is een basisvoorwaarde voor élke offerte.
is, die u alle goeds ter wereld toewenst, zonder te overdrijven: alle goede lak
hoeft er niet af, maar het moet er uiteindelijk wél spic en span uitzien, alle
reparaties moeten uitgevoerd zijn én u calculeert er een onderhoudscontract bij
van 15 jaar.
dat u zonder die handelingen ook goed werk aflevert, en garandeer dit voor, zeg,
tien jaar.
waar u toch nog achter kunt staan, garandeer drie jaar, en sla hem op onder
‘zilver’.
‘bronzen’ catgegorie toe te voegen, de beurt ‘voor het oog’ zonder garantie.
Maar dat moet u zelf weten.
offerte-A4’s met ruimte voor handtekening van de klant, op een positieve manier
in maximaal drie alinea’s de (bronzen), zilveren, gouden en super
behandeling.
bijbehorende calculaties houdt u in de tas, die pakt u erbij zodra de keuze zich
begint toe te spitsen.
niet veel tijd in beslag. Maar wat belangrijker is: zo ondervangt u dat een
concurrent met een mindere offerte met de eer gaat strijken, én u geeft de klant
een positieve keuze tussen kwaliteiten. Waarom denkt u dat autofabrikanten
zoveel verschillende types, uitrustingsniveau’s en motorinhouden maken? Zeker
niet om alleen maar het topmodel te verkopen. U krijgt het gevoel dat u uw
eigen, persoonlijke auto uitkiest. En zo moet het met schilderwerk ook.