Ga naar hoofdinhoud

SEO voor schildersbedrijven: #eindelijkopnummer1


SEO, in Nederland vaak uitgesproken als ‘seeoo’, is de kennis en kunde om te zorgen dat je website goed gevonden wordt op de termen die jij belangrijk vindt. Zoals Schildersbedrijf<Plaatsnaam>. Hierbij moet je je voorstellen dat Google bij het intypen van schilderbedrijf automatisch al de plaats gaat aanvullen. Je hoeft natuurlijk ook ‘alleen maar’ gevonden te worden op die plaatsen waar jij met jouw bedrijf actief bent. Maar, hoe doe je dat dan? En wat kan SEO voor schildersbedrijven betekenen?

Stap 1 in SEO voor schildersbedrijven

De eerste stap heb ik uitvoerig beschreven op mijn eigen website, maar komt op volgende neer. Meld je bedrijf aan bij ‘Google voor bedrijven’. Meld je bedrijf aan bij websites met lokale vermeldingen. En zorg voor een website die up to date is. Check dit via bijvoorbeeld Google zelf: TestMySite. Er zijn ook andere websites die dit voor je checken, maar deze van Google is gratis en je krijgt binnen een uur een rapport dat je zo door kan sturen aan je websitebouwer. Deze kan dan aan de slag om eventuele verbeteringen door te voeren.

Stap 2: zoek je keywords

Ik noemde als voorbeeld al: Schildersbedrijf<Plaatsnaam>. Je kunt nog veel meer keywords bedenken waarop je bedrijf gevonden zou moeten worden. We zien hier overigens al jaren een ontwikkeling: vroeger werd er gezocht op één of maximaal twee woorden, tegenwoordig zijn het er al vaak minimaal drie. Denk aan de volgende zoekopdracht: ‘het beste schildersbedrijf van <Plaatsnaam>’. Zeker nu zowel Google als Apple als Microsoft vol inzetten op spraakopdrachten, wordt dit nog belangrijker. Test het maar eens op je smartphone met Siri of Google Assistant. En let dan bij deze opdracht vooral op het belang van reviews!

Stap 3: SEO-content maken

Op basis van je keywords ga je content maken. Dus plaats op je website een bladzijde die heet: <Schildersbedrijf_In_Plaatsnaam> en schrijf dan ook een stukje over jouw ervaring in schilderwerk in die plaats. Verspreid die content vervolgens via je social media. En meet daarna of mensen het ook interessant vinden. Pas het aan als dat nodig is. En blijf het bijhouden. Klinkt als veel werk hè, dat SEO voor Schildersbedrijven? Valt wel mee. Het is vooral een kwestie van bijhouden.

Wat levert dat SEO voor schildersbedrijven dan op?

Dat is natuurlijk de hamvraag: wat levert het op? Dat hangt helemaal van jouw bedrijf en jouw doelstelling af. Heb je een leuke eenmanszaak met genoeg leuke klanten die ook nog wel eens een nieuwe klant aandragen? Dan hoef je wat mij betreft al die moeite niet te doen. Heb je een bedrijf met personeel en wil je toekomstbestendig zijn? Dan raad ik je aan je hier in te gaan verdiepen. Ben je jong en heb je nog niet zo’n grote klantenkring? Ook dan raad ik je aan de kracht van SEO te ontdekken. Op mijn eigen website heb ik een uitgebreider stappenplan gezet. Want een website die goed gevonden wordt, is als een verkoper van jou en jou alleen die 24 uur per dag, 7 dagen per week bezig is werk voor je binnen te halen. Dat wil toch iedereen die nieuwe klanten goed kan gebruiken?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan