Als we het over leiderschap hebben, is de focus heel vaak gericht op de ondernemer. Terecht. Hij moet de visie van het bedrijf bepalen en zorgen dat die wordt uitgedragen door alle geledingen in de organisatie. Maar binnen de schilders- en onderhoudsbranche is er een functie die vaak over het hoofd wordt gezien, maar die wel degelijk leiderskwaliteiten vraagt. Alleen loop je daarmee niet zo te koop. Vroeger werd hij de meewerkend voorman genoemd, tegenwoordig meestal teamleider.
Sociale vaardigheden
Zij zijn de olie op de werkvloer. Staan midden tussen ‘hun’ jongens, maar bewaken tevens de geleverde kwaliteit en zijn het aanspreekpunt voor alle schakels in de bouwkolom. Of dat nu de eigen projectleider is of een onderaannemer die de steigers moet zetten, de ‘hub’ is de teamleider. “Organiseren, leiding geven, coördineren, af en toe de boel sussen, en op vrijdagmiddag eens wat te eten halen voor de jongens.” In een notendop de functieomschrijving, opgetekend uit de mond van een teamleider.
Verantwoordelijkheid
Want het is aan de ene kant motiveren en coachen en aan de andere kant coördineren en organiseren. Bijvoorbeeld omdat moet worden geanticipeerd op fouten die in de werkvoorbereiding zijn gemaakt. Steeds vaker wordt de teamleider echter zelf betrokken bij de werkvoorbereiding. Logisch, hij weet wat in de praktijk haalbaar is, wat ‘zijn’ jongens wel of niet kunnen en hoe een moeilijk project het beste kan worden aangepakt. Geen calculatie vanachter het bureau, maar input op basis van ervaring en praktisch inzicht. Prachtig. Maar daarmee neemt hij wel steeds meer verantwoordelijkheid op zich.
Ook het feit dat opdrachtgevers steeds vaker hoge kwaliteitseisen stellen aan het uit te voeren onderhoudswerk – of het nu gaat om duurzaam werken of RvGO – legt een extra druk op de teamleiders. De relatie met de opdrachtgever verandert en dat merkt de teamleider. Hij is immers het scharnierpunt tussen het beleid en de praktijk. Met z’n team moet hij dagelijks waarmaken wat opdrachtgever en opdrachtnemer met elkaar hebben afgesproken.
Schouderklopje
Ik vraag me wel eens af in hoeverre er binnen schilders- en onderhoudsbedrijven wordt stilgestaan bij dit veranderende takenpakket van de teamleider. Wordt hij hierin gecoacht, krijgt hij voldoende feedback? Geeft u hem niet alleen het vertrouwen, maar ook de waardering? Deze mannen op de werkvloer zijn goud waard voor uw bedrijf. “Een schouderklopje is vaak belangrijker dan een bonus”, stelde een van hen tijdens het gesprek dat we hadden. Ik proefde behoefte aan nog iets meer erkenning. Geloof me, in welke vorm die ook komt, dat betaalt zich altijd terug.