Het schildersbedrijf heeft in toenemende mate gepassioneerde medewerkers nodig die zich verantwoordelijk voelen voor de wensen van de klant. Zij bieden de kwaliteit die is afgesproken, zijn de ogen en oren van het bedrijf en houden korte lijntjes met kantoor als het werk afwijkt van de werkopdracht. Lukt dat niet? Dan kan een training uitkomst bieden. Maar naar een training gaan is niet de meest favoriete bezigheid voor een schilder.
Daar staat de schilder overigens niet alleen in. Veel beroepsgroepen, de schilders zijn in goed gezelschap, hebben het niet zo op scholing. En eerlijk is eerlijk, is trainen dan wel de oplossing?
Zou de weerstand iets te maken kunnen hebben met dat naar een training ‘gestuurd’ worden, wat eigenlijk betekent: je presteert onvoldoende en een training moet dat corrigeren? Kennelijk is er dan ergens besloten dat het ‘probleem’ bij de medewerker ligt en dat deze nodig wat bij moet leren. Een grotere prikkel voor demotivatie is nauwelijks te bedenken.
Mijn trainingen starten steevast met de vraag: ‘Wat wil je leren?’ Regelmatig is het antwoord: ‘weet ik veel; ik moest hier naar toe van mijn baas’ en vervolgens ‘hoe laat zijn we klaar?’ Is deze persoon trainings-moe? Het verbaast mij niet, want de boodschap is blijkbaar duidelijk begrepen: ‘ik functioneer onvoldoende en moet daarom op training’. Ik vraag dan natuurlijk: ‘Heb je zelf niks te willen?’ en ‘Je laat je sturen?’ Dit wordt dan met een brede, wat zure glimlach bevestigd.
Ik heb wel meer geschreven over motivatie en hoe belangrijk het is om de medewerker actief te ondersteunen in zijn taak. Geloof mij; er is niet zoveel mis met de gemiddelde medewerker. Hij doet zijn werk naar zijn beste kunnen en de doelstellingen worden gewoon gehaald. Het gaat dus niet om kennis en vaardigheden. Het gaat hier om passie en die straalt er niet meer zo vanaf. En dat is eeuwig zonde.
Een coachgesprek kan daarentegen wel wonderen verrichten. Tijdens een vertrouwelijk gesprek worden de dieperliggende factoren blootgelegd die de medewerker eventueel belemmeren en dat biedt hem (zelf)inzicht en focus. Deze zijn nodig om proactief gedrag van de medewerker te kunnen verwachten. Niet zelden komen we er tijdens trainingen achter dat niet alleen de medewerker, maar vooral ook de functielaag erboven, dringend behoefte heeft aan bijscholing.
Coachen is namelijk maatwerk en stelt de gecoachte in het middelpunt. De oorzaak van ‘onvoldoende presteren’ zit hem meestal niet in kennis of vaardigheden maar in de belevingswereld van de gecoachte. Coachen stimuleert de gecoachte zelfsturende, zelflerende en zelf oplossende vermogens te ontwikkelen. De coach helpt de gecoachte, door het stellen van de juiste vragen, om zijn eigen boontjes te gaan doppen en zijn verantwoordelijkheid te pakken. Komt er dan een vraag om kennis en vaardigheden, dan is dat vanuit de medewerker zelf, en niet omdat hij gestuurd wordt.
Een coachgesprek op de juiste manier doet wonderen voor je motivatie want dan voel je weer waarom je ooit voor dit mooie vak gekozen heeft.