Ga naar hoofdinhoud

Urgent: winterwerk nodig!


Nee, ik heb geen winterwerk nodig. Sterker nog, bij mij is het juist heel druk als de schildersbedrijven het wat rustiger hebben. Dan is er tijd om aan nieuwe dingen te beginnen, maar sommige bedrijven hebben ook gewoon nog keihard werk nodig.

Urgentie, je kunt het leesbaar maar ook zichtbaar maken.

Een bekend uitzendbureau voor schilders heeft daar iets op bedacht, namelijk schilders opleiden tot beginnend installateurs. Vreselijk goed idee vond ik dat. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat installateurs juist in de winter mensen tekort komen. Goed bedacht! Vooral het verder kijken dan je eigen neus lang is, bevalt mij erg goed.

Dat gebeurt namelijk te weinig. Gisteren in een discussie in een Facebook-groep gaf een deel van de schilders eerlijk toe in de winter altijd moeite te hebben voldoende werk te vinden. Nu begrijp ik dat goed. Maar als je jaar in, jaar uit te weinig binnenwerk hebt, kun je moeilijk stellen dat je het deze winter niet zag aankomen. Dus kun je erop voorbereiden.

Dat kan op allerlei manieren. Keurmerk De Betere Schilder, de laatste tijd toch al heel actief en zichtbaar, zette in haar online magazine tien voorbeelden op een rijtje. Gewoon voor iedere schilder te lezen, dus doe daar je voordeel mee.

Eén van de voorbeelden, het delen van berichten op social media, zie ik al heel veel langskomen. Toch denk ik dat de meeste schilders die dat doen er niets uithalen. En ik weet waarom: urgentie. Urgentie betekent letterlijk: dringende noodzaak, haast, spoedeisend. En juist die noodzaak ontbreekt vaak. Lees eens de volgende twee zinnen:
– Gratis kleuradvies bij aanvraag van een offerte voor binnenwerk
– Alleen nog deze week: gratis kleuradvies voor uw interieur

Er staat ongeveer hetzelfde. Alleen in de eerste zin ontbreekt (vooral) urgentie. De tweede zin dwingt een potentiele klant direct tot actie. En dat kan bijvoorbeeld ook met je offerte. Velen bieden al korting aan in hun bericht. Mocht je korting willen geven, doe dat dan in de offerte:
– Binnen 1 dag opdracht: 20% korting
– Binnen 1 week opdracht: 10% korting
– Binnen 1 maand opdracht: 5% korting.

Nu houd ik, het mag bekend zijn, niet van korting geven als dienstverlener. Maar als je dan wat wil weggeven, doe dat zo dat je klant de noodzaak voelt snel te beslissen. Urgentie dus.

Wil je meer weten over urgentie? Drie tips die werken om je klant sneller binnen te halen en sneller te laten beslissen? Ik heb afgelopen woensdag 8 januari Facebook live video gemaakt met uitleg en tips. En ik heb gezorgd dat je deze terug kan kijken, zodat je de tips kunt toepassen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper