Sinds 2004 was dit driedaagse event een begrip in onze branche. De vakbeurs vond aanvankelijk in maart plaats en bood in het eerste jaar 70 standhouders. Dat aantal groeide in de jaren erna explosief naar een piek in 2009 van 150 exposanten, verdeeld over drie hallen, en ruim 7.000 bezoekers. Dat waren nog eens tijden! Samen met de SGA-zusterbeurs in Gorinchem was Hardenberg destijds ‘the place to be’ voor schilderend Nederland.
Na 2010, kwam, mede door de recessie, de klad in ‘Hardenberg’. Het aantal exposanten daalde en daarmee ook de interesse van bezoekers. Om het tij te keren, verplaatste de beursorganisatie de vakbeurs in 2014 naar het najaar (oktober) om het gecombineerd te laten plaatsvinden met bouwbeurs Bouw Compleet.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2018/10/Hardenberg_Evenementenhal.jpg)
Was er eerst nog een aparte SGA-hal, in de voorbije jaren werd dat – omdat de interesse van exposanten uitbleef – slechts een halve hal. Alleen de overloop met Bouw Compleet, die gelijktijdig in de naastgelegen hallen werd gehouden, zorgde nog voor dynamiek. Eigenlijk had de SGA-beurs geen bestaansrecht meer en tot deze conclusie kwam ook de nieuwe beursorganisator Easyfairs. De beurs is nu na 15 jaar geschrapt.
De segmenten schilderen, glaszetten en afbouw integreren volledig in Bouw Compleet en komen in hal 5 onder de noemer ‘Onderhoud & Afbouw’. Zo blijft er nog één landelijke schildersvakbeurs over: de SGA Vakdagen Gorinchem.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2014/11/Sfeerfoto-SGA-Hardenberg.jpg)
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/01/2497.jpg)
Persoonlijk vond ik het prachtige vakbeurs voor de schildersbranche, veel beleving en animo de eerste jaren tot dat de recessie begon, werd het minder met de bezoekers. Het wordt doorverteld wat effect heeft. Voor Friesland is voor velen de afstand naar Hardenberg wel lang, en is men ook net zo goed bereid om naar Gorichem de schildersvakbeurs te bezoeken. Ben er zelf ook een aantal keren geweest een paar jaar terug nog. Er is daar meer beleving wat aanspreekt. Naar mijn mening is het gat ook opgevuld door enkele Noordelijke Verfgroothandels die jaarlijks een eigen beurs houden, klantenbinding en men kent elkaar als relatie, deze kleinschalerige beursen hebben effect. Bijvoorbeeld Olijslager, Verf van der Feer, Sigma etc. Dan stel je de vraag is gebeurd dit ook elders in Nederland.