Ga naar hoofdinhoud

Verf en schilder: groot is mooi?


Felicitaties aan AkzoNobel, dat voor een onvoorstelbaar bedrag ICI opkoopt
. Spanning nog even bij SigmaKalon, dat misschien door PPG gekocht wordt . In de
wereld van de ‘S’-sen draait alles om kopen of gekocht worden ‘anders overleef
je niet’. Maar kleine verffabrieken, met alle respect, draaien gewoon dóór.
Eigenlijk net als schilders…

Wat mij al jaren fascineert is hoe de ene werkelijkheid de andere niet is. Zo ken ik een schilder in de Randstad die het altijd heeft over de moordende concurrentie op de plaatselijke schildersmarkt, en ken ik een schilder daar praktisch om de hoek die zegt: ‘concurrentie? Nee, ik heb nergens last van.’
Nog extremer is het bij het onderwerp steekpenningen en corruptie. De ene schilder kan je er een avondlang verhalen over vertellen. De ander heeft er in zijn beroep nog nooit van gehoord…
Zo zijn er ook de managers en captains of industry van beursgenoteerde bedrijven (maar niet alleen die), die je haarfijn weten uit te leggen dat nu eenmaal de wereldwijde valutaire ontwikkelingen, de stijging van de grondstofprijzen, de verzadiging van de verfmarkt, kortom álles erop wijst dat je met een omzet van, pak hem beet, een half miljard veel te klein bent en moet overnemen of overgenomen worden.
En ook zijn er directeuren van kleine en middelgrote verffabrieken (omzet: een paar ton tot een paar miljoen) die je vertellen dat de zaken goed gaan, er dubbele winstcijfers worden geboekt, er een nieuw fabriek wordt gebouwd… kennelijk leven ze op een andere planeet.
 
Zo is het ook met de grootte van het schildersbedrijf: voor sommigen is het nooit genoeg, en moet er gefuseerd worden, gegroeid, moeten er loodgieters, timmerlieden, dakdekkers bij, om maar aan de wens van de klant te kunnen voldoen. Voor de ander is het juist belangrijk om klein te blijven, met een man of vijf kwaliteitswerk te leveren, zodat iedereen een dik belegde boterham heeft. Weer anderen zijn perfekt gelukkig als zzp-er.
 
Waar zou dat volgens u mee te maken hebben? Zit zoiets alleen tussen je oren? Of heeft het te maken met hoe je je bedrijf vanaf het begin af aan hebt opgebouwd, welke klanten je hebt? Zou er een ‘ideale grootte’ voor een schildersbedrijf bestaan? En is een ‘megaonderhoudsbedrijf’ á la BAM, met een omzet van 8 miljard euro denkbaar?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan