‘Ik verf tot ik sterf’. ‘Met Verve(n)’. ‘Stuccen beter’. Eén blik….. is vaak voldoende’. Zo maar vier bedrijfs- of reclameslogans die door bedrijven in de schilders- en afbouwbranche worden gebruikt om meer naamsbekendheid te krijgen. Een slogan is een heel beknopte tekst die zowel letterlijk als figuurlijk tot de kern van een zaak komt. Het is echter niet altijd even gemakkelijk om in weinig woorden veel te zeggen. Slogans zijn dus korte samenvattingen van waar een zaak of product voor staat. Dat vraagt om een creatieve geest.
Sommige bedrijven presenteren zich met ‘briljant’ gevonden slogans, maar nog vaker zie je reclame-uitingen die in de categorie ‘net niet’ vallen. Daarbij is de scheidslijn tussen ’tenenkrommend slecht’ en ‘stiekem best grappig’ flinterdun. Het was reden voor Christine Liebrecht en Tefke van Dijk, initiatiefnemers van de blogsite slechteslogans.nl en de jaarlijkse verkiezing ‘Slechtste slogan’, om hier een boekje over te schrijven. Eind 2011 begon het duo slechte, onoriginele en onbegrijpelijke slagzinnen te verzamelen.
Inmiddels staan ruim duizend slogans op hun website. Hoe slecht zijn deze slogans eigenlijk? Zijn ze soms niet ook heel grappig, creatief, aansprekend en effectief, zeker als ze leiden tot uitgebreide media-aandacht en meer klandizie? In het boekje ‘Ik verf tot ik sterf’ zetten de twee auteurs de opvallendste en creatiefste voorbeelden op een rij en komen ook de ‘gelukkige’ winnaars van de jaarverkiezing van de slechtste slogan van Nederland aan het woord. De auteurs geven insights, achtergronden en vooral heel veel slogans.
Zijn de in het boekje vermeldde slogans echt zo erg? Zijn ze soms niet ook heel grappig, creatief, aansprekend en effectief, zeker als ze leiden tot uitgebreide media-aandacht en meer klandizie? Oordeelt u zelf. Een alzheimercafé adverteert bijvoorbeeld met de leus ‘Vergeet niet te komen’. Een kinderdagverblijf heeft als slagzin ‘Uw kind, ook ons een zorg’ en aannemersbedrijf Braak gaat voor sinterklaasrijm met ‘Een timmer timmert, een tandarts boort maar wij zitten lekker in Velsen Noord’. Ook de combinatie Nederlands-Engels vindt niet iedereen geslaagd, denk aan de slogan ‘Zit je haircut’ voor een kapperszaak.
Schilders
De schildersbranche is goed vertegenwoordigd in het boekje. Hierbij een greep uit het aanbod:
U levert het vakwerk, wij doen de rest – van: VVB Husan
Oort, zegt het voort – van: Van Oort schilderwerken VOF
Van harte aanbevolen – van: Schildersbedrijf Van Harten
Stuccen beter! – Stucadoorsbedrijf Van Delft
Als je iets wilt bereiken – Riwal Klimmaterieel
Afman maakt het af man!! – HR Afman Schilderwerken
Met Verve(n) – Schildersbedrijf Lodewijk de XVII
Deze knappe schilder van 50 plus, is goed voor elke schilderklus! – Schildersbedrijf Blaauw
Als het goed uit de verf moet komen – Schilder Kees van der Kaay
Eén blik….. is vaak voldoende – Schilders- en behangersbedrijf Hummel
De verffraaier – Schildersbedrijf Van Benschop
Goed op de hoogte – Gjaltema Verhuur klimmaterieel
Wij laten u niet vallen! – Mundo Steigers
Outstanding inside – Smeulders Interieur Groep
Kwaliteit met verve – Busio
Ik verf tot ik sterf – Schildersbedrijf Vincent
Het vermakelijke boekje van Liebrecht en Tefke van Dijk herbergt in totaal 344 ‘slechte’ slogans en is een uitgave van Amsterdam University Press. Leuke lectuur tijdens de (zomer)vakantie.
Nu ben ik razendbenieuwd of u in het dagelijkse leven ook opvallende, grappige, briljante of ‘slechte’ bedrijfs- of reclameslogans in de verfkolom tegenkomt. Zoja, dan mag u die naar mij sturen (eventueel met foto) en dan maken we er een collage van: b.feenstra@eisma.nl
Van de kelder tot aan de nok, laat het schilderen door Gouwerok.
Afz. Paul Gouwerok van GOUWEROK SCHILDERWERKEN
“je ziet gelijk wie geluk heeft gehad!” Schildersbedrijf Geluk Tholen, Zeeland