Ga naar hoofdinhoud

#Verffabrikanten, mag het ook iets minder zijn?


Even had ik de hoop dat het ons dit jaar bespaard zou blijven. Dat bij de grotere #verffabrikanten iemand zou opstaan die zegt: ‘Jongens, laten we even normaal doen’. Maar helaas. Tegelijk met het eerste voorjaarszonnetje worden we weer getrakteerd op radiocommercials waarin de extreem geweldige buitenlakken worden aangeprezen.

De reclamespots zelf zijn niet het probleem. Sterker nog, het is een mooie ontwikkeling dat professionele lakken worden gepromoot bij het grote publiek. Maar het is wel een probleem als de grotere fabrikanten menen te moeten melden dat deze lakken over ongelooflijke – ja, onmogelijke – eigenschappen beschikken.

Het gevolg? De helft van Nederland denkt nu dat je er, na het aanbrengen van een mooi lakje, voor 10 jaar vanaf bent. En in het wedstrijdje ver pissen tussen de verfgiganten tikken we waarschijnlijk binnenkort de 12 jaar aan; let op mijn woorden.

Ja, ja, ik weet dat er allemaal kleine lettertjes bij horen: volledige schilderbeurt bij aanvang, geen donkere kleuren, niet aan de kust wonen en talloze andere ‘ja-maar-dan-geldt-het-niet-hoor’ argumenten om de onzinnige claim te verdedigen. Maar weet u wat nu het ergste is? Deze fabrikanten hoeven de claim niet eens te verdedigen! Dat laten ze over aan de verfspecialist. Die mag na vijf jaar aan de consument vertellen dat hij waarschijnlijk van alles fout heeft gedaan. Om nog maar niet te zwijgen van de #schilder. Die mag proberen uit te leggen waarom hij geen 10 jaar garantie kan geven. Is hij soms geen goede schilder? Aan de #verf ligt het niet!

Ik vraag me af wie een dienst bewezen wordt met deze onzinnige radiospots. De consument in ieder geval niet. En de schilder is er ook niet blij mee. De fabrikant zelf dan? Misschien op korte termijn. Maar die unieke claim blijkt al snel niet meer zo bijzonder wanneer de concurrent een dag later hetzelfde beweert of er een schepje bovenop doet.

Kan iemand de fabrikanten aan het verstand peuteren dat écht onderscheidend vermogen wordt gecreëerd door technische superioriteit? Ik ben echter bang dat de stem van de marketingafdeling inmiddels veel zwaarder weegt dan die van R&D.

Misschien dat een kritische consument de #ReclameCodeCommissie deze claims eens kan laten toetsen. Ondertussen werk ik aan een bijzondere buitengevel coating. Eentje die minimaal 50 jaar meegaat én je bovendien kunt meenemen met een verhuizing. Echt waar!

4 reacties op “#Verffabrikanten, mag het ook iets minder zijn?

  • Welkom collega blogger Rob Vink. Je eerste blog blinkt uit in kort en bondig, helder geschreven tekst. Je hebt ook meteen een punt. De theoretische levensduur van verf staat of valt met de technische applicatie. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Marketeers circuleren doorgaans boven de vaste grond. Ambachtslieden zijn, als ze hun vak verstaan, in de regel wijzer. De langere levensduur van verf is zeker een voordeel maar de technische interesse in ons vak is soms die zwakke schakel. Houdt plezier in het bloggen.

  • Eddy

    Wel jammer dat Rob niet onafhankelijk is.
    Des te meer publiek voor zijn vlog des te meer mensen op zijn site komen om die verf te kopen die wellicht 10 jaar meegaat.

    Verder wel goed geschreven.
    De verf (zal geen reclame maken) op ons huis zit nu al 8 jaar, poedert wat maar verder prima.

  • Rob

    Dag Eddy,
    Klopt, ik ben niet onafhankelijk. Om alle schijn op onafhankelijkheid weg te nemen heb ik mijn naam en activiteiten vermeld. Ik ben gevraagd om blogs te schrijven voor dit medium en dat lijkt me leuk om te doen. Met name omdat er nog geen bloggers waren vanuit ‘leveranciers-zijde’. Ik heb ook niet de illusie dat alle lezers mijn meningen zullen delen. Sterker nog, ik hoop dat de blogs soms aanleiding geven tot verontwaardiging en discussie. Dat is volgens mij ook een van de functies van de columns op deze site.
    En voor wat betreft de klanten werving. Ik denk dat er een groter afbreuk risico bestaat bij het schrijven van deze blogs dan dat het zieltjes oplevert.
    Leuk als je bij toekomstige blogs weer een reactie achterlaat. Altijd fijn voor een (nieuwe) blogger.

  • Theo Q.

    Sikkens zegt op XD 10 jaar garantie te geven. Mijn klant eiste idd de toezegging van deze garantie op het uitgevoerde werk. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat die garantie slechts geldt wanneer je het huis in zwart bolletjesplastic verpakt en verkast naar een land waar nooit de zon schijnt of regent. Geen enkele verf houdt het zolang op bijv. een zon en regen belaste zijde. Sikkens maakt het hier onnodig moeilijk voor hun grootste afnemers: de schildersbedrijven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn


Naar archief >