Ga naar hoofdinhoud

Verkeershufters


Als ondernemer of werknemer in de schilders- en onderhoudsbranche bent u met uw auto of bedrijfsbus veel op de weg te vinden. Op weg naar een klus die u onderhanden heeft, naar (potentiële) opdrachtgevers voor offertes/overleg, naar de verfgrossier enzovoort. Dan ervaart u onderweg ongetwijfeld, net als ik, regelmatig hufterig rijgedrag van medeweggebruikers.

 

Mijn bloed kookt als ik weer eens automobilisten domme (soms levensgevaarlijke) manoeuvres op de weg zie maken. Ik geef u een kleine opsomming van wat ik zoal op de weg signaleer:

  • Bumperkleven
  • Bestuurders die zich niet aan de maximumsnelheid houden en extreem hard rijden
  • Levensgevaarlijke inhaalmanoeuvres uithalen en op het laatste moment weer invoegen
  • Afslaan zonder richting aan te geven
  • Telefoneren tijdens het rijden
  • Op volle snelheid een auto inhalen en op het laatste moment nog voor deze auto langs de uitvoegstrook op rijden
  • Rechts inhalen en dan weer snel naar links om de auto daarvoor in te halen
  • Onnodig lang links blijven rijden
  • Een auto dubbel parkeren waardoor er geen parkeerruimte meer over is
  • Een auto die op de invoegstrook rijdt, geen ruimte geven om in te voegen door rechts te blijven rijden terwijl er links volop ruimte is
  • Meteen gaan claxonneren als de auto ervoor niet snel genoeg naar de zin optrekt bij groen stoplicht

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan (zie voor andere voorbeelden ook https://huftergedrag.nl) of https://novom.ru/en/watch/pAMhky2YpDc). Het zijn voor u – als professional in de schilders- en onderhoudsbranche – denk ik, herkenbare, ergerlijke situaties op de weg.

Waarom diverse automobilisten zich asociaal menen te moeten gedragen in het verkeer, is mij een raadsel. Zo hebben ze dat vroeger immers niet geleerd tijdens hun autorijlessen. Nadien is de roekeloosheid er blijkbaar ingeslopen. Dat ze niet alleen zichzelf maar ook andere weggebruikers in (levens)gevaar brengen, dringt blijkbaar niet tot hun brein door.

Gas geven

Helaas is er weinig tegen hufterig rijgedrag te doen. De toenemende drukte op de weg belooft weinig goeds. De ongedurigheid in de maatschappij en het gebrek aan onderlinge tolerantie spelen  ook mee. Het aantal boetes voor hufterig verkeersgedrag is de afgelopen drie jaar met bijna 70 procent toegenomen. Volgens verkeerspsycholoog Gerard  Tertoolen hangt dit samen met het gevoel dat we in de huidige maatschappij ‘figuurlijk altijd gas moeten geven’. Zijn remedie: onthaasten. “Gun jezelf de tijd, dan is het niet erg om even af te remmen.” 

Rationaliteit is in de auto vaak ver te zoeken, stelt Tertoolen in een recent interview met de Volkskrant “Ik merk het ook aan mezelf. Als ik in een nauwe straat rij en voorrang heb op een tegemoetkomende auto, maar diegene wacht niet, is het een kleine moeite om zelf even te wachten. Maar ik krijg dan toch een lullig gevoel, alsof die ander je minder belangrijk vindt”, stelt hij. Herkenbaar…

Volgens Tertoolen werkt de auto als een vergrootglas waarmee gevoelens worden uitvergroot. Hij noemt de auto een ‘afreageermachine’. “Als je gefrustreerd bent doordat dingen in het leven niet lopen zoals gewild, neem je dat mee de auto in”, aldus Tertoolen. “Het gevoel van anonimiteit door het stalen skelet om je heen en de beleving van kracht door de pk’s die je onder je hebt, kunnen dan een gevaarlijke cocktail vormen.”

Toch blijft het interessant waarom we dan thuis en op werk de brave burger uithangen terwijl we op de weg ineens een middelvinger opsteken, over de vluchtstrook scheuren of bumperkleven.

Hogere boetes  

Verkeersboetes lijken nauwelijks te helpen. De tarieven zijn per 1 januari jl. weer gestegen. De bedragen voor snelheidsboetes liggen dit jaar 1 tot 7 euro hoger. En dit betaal je in 2019 voor de volgende overtredingen:

  • Bumperkleven bij een snelheid van max. 80 km/h: 280 euro
  • Onnodig links rijden: 140 euro
  • Door rood rijden – 240 euro
  • Als weggebruiker niet stoppen voor rood knipperlicht bij brug- of overweglichten – 240 euro
  • Het hinderen van tegenliggers door groot licht: 140 euro
  • Rechts inhalen: 240 euro
  • Geen autogordel dragen: 140 euro
  • Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthoudt: 240 euro
  • Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 240 euro
  • Afslaan zonder richting aan te geven: 95 euro
  • Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 45 euro
  • Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 240 euro
  • Een voertuig dubbel parkeren: 95 euro
  • Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 95 euro
  • Onnodig mistlicht aan de voorzijde voeren: 95 euro
  • Onnodig mistlicht aan de achterzijde voeren: 140 euro
  • Niet werkende remverlichting: 140 euro

Ik heb er weinig geloof in dat deze boetes een afschrikkende werking hebben op asociaal rijgedrag. Helaas ontloopt de gemiddelde verkeershufter, die meerdere malen in de fout gaat, makkelijk zware straffen. De reden ervoor is simpel: in Nederland bekijken we elk vergrijp op zich.Het OM kijkt nu naar mogelijkheden om toch dit soort zware maatregelen op te kunnen laten leggen door een rechter.

De politie Midden-Nederland hanteert al een nieuwe werkwijze. Ze houden de automobilist intensiever in de gaten,stapelen de verkeersovertredingen en leggen die vervolgens gebundeld aan de rechter voor, zodat die een hogere straf kan eisen.Natuurlijk met het uiteindelijke doel het gedrag te verbeteren.

“Hoge geldboetes worden nog wel betaald. Maar we merken dat als we aan het rijbewijs gaan komen of een gevangenisstraf dreigt, dan schrikken we mensen wel af”, aldus de politie.Hopelijk sorteert het effect en krijgt dit idee landelijke navolging.We moeten weer ‘hoffelijk’ in het verkeer worden.

Eén reactie op “Verkeershufters

  • Bas

    Hufter gedrag is van alle tijden. Wanneer je daaraan gaat ergeren lijkt het inderdaad onder een vergrootglas te komen en vergeet je alle hoffelijk gedrag die je ook, want daar let ik dan weer op, nog veel vaker tegenkomt.

    Een oude journalistieke opvatting is dat goed nieuws geen nieuws is en daarom even dit:

    Twee ervaringen op één en dezelfde dag namelijk die van gisteren: ’s morgens nader ik een kruispunt waar een basis school gevestigd is. Dagelijkse ratatouille. Doorstromend verkeer versus zorgzame ouders. In een onafgesproken protocol stroomt de hele meute naar hun dagelijkse doel maar het gros doet dat heel beleefd.

    Op de weg naar huis aan het eind van de dag ligt er bruine sneeuw tussen twee rijbanen. Ik zie nog net de vier cirkels van een grijze Audi die heel opzichtig het midden van de rijbaan opzoekt en jawel, een golf van bruine sneeuw sproeit over mijn voorruit.

    Op de frustraties van sommige van lotgenoten moet je helemaal niet reageren.

    Dan zie je de vrolijkheid van ale dag. (maar ja da’s weer geen nieuws)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn


Naar archief >