Ga naar hoofdinhoud

Verliefd op je klant, apekool?


Met een milde glimlach las ik de blog van Broer Feenstra over de bioloog en management inspirator Patrick van Veen over diens laatste boek; Verliefd op je klant. De introductie van dit boek op diverse managementboeken sites is natuurlijk een aardige ‘trigger.’ “Klanten zijn net mensen en mensen zijn precies als dieren.”

 

Bijna gedachteloos neuriede ik het logische vervolg; ‘met dezelfde mensenwensen en dezelfde mensenstreken. Dat komt allemaal in de krant, de Fabeltjeskrant.’

Het kan bijna niet anders dan dat dit intro daar doelbewust aan refereert om een belletje te laten rinkelen. De overeenkomsten tussen dier en mens zijn vaak groter dan we zelf beseffen en met een beetje handigheid bouw je daar een leuk consultancy bureau omheen.

Dat laatste heeft Patrick van Veen ook gedaan met zijn bureau Apemanagement. Als bioloog onderzocht hij de relatiestructuren binnen diverse apensoorten en als slimmerik zag hij de verwantschap met menselijke organisatiestructuren. De perfecte marketing strategie is dan te aan te schuiven bij radio- en televisieprogramma’s, columns en boeken te schrijven.

Net als Broer Feenstra heb ik het boek ook niet gelezen want de titel alleen al zorgde voor een iets minder milde glimlach. Verliefd worden op je klant? Een tsunami aan praktische bezwaren overweldigde mijn gemoed. Ik beperk me even tot een belangrijke wijsheid voor bedrijfsbeëindiging: wordt verliefd op je klant; succes verzekerd.

Wanneer je verliefdheid of verleiding in de strijd werpt om opdrachtgevers aan je te binden verlies je meteen elke zakelijkheid uit het oog. Argumenten tellen dan niet meer en je gaat je in allerlei andere bochten wringen om de relatie in stand te houden. Als dat, om begrijpelijke redenen, niet altijd lukt wordt je wel opgezadeld met iets dat sterk lijkt op rouwverwerking met alle emoties van dien.

De chimpansee studies van Jane Goodall en de documentaires van David Attenborough tonen ook de andere kant van jaloezie, machtsgedrag of survival-of-the-fittest in het dierenrijk aan en die kan meedogenloos zijn.

Door in zijn managementadviezen alleen de zachte kanten van het samenwerken tussen dieren met die van mensen te vergelijken bedrijft Patrick van Veen een vorm realiteitsbedrog.

Maar dat die keynote de bron van zijn zakelijk succes is, zal het merendeel van zijn publiek waarschijnlijk worst wezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan