Collega blogger Richard Hoogstraten tipte op Linkedin de bedrijfsfilm van de olie- en vernisfabriek Vliegenthart uit Tiel. En als je dan een bedrijfsfilm maakt, doe het dan zo. Vaak zijn bedrijfsfilms éénrichting reclamepromo’s die het bekijken nauwelijks waard zijn maar Willem Soetekouw kreeg het voor elkaar om in 2 minuten en 17 seconden de aandacht te trekken én de boodschap te bundelen. Een mooi voorbeeld hoe het dus wel kan.
Een goede bedrijfsfilm is een mix van emotie en boodschap. De muziek en de voice-over zijn het alles bepalende bindmiddel van wat de camera laat zien. De maker van dit korte filmpje, Maarten J. Boer heeft die combinatie hier tot in perfectie tot stand gebracht.
Een bedrijfsfilm, zo leert mijn telefoongesprek met Willem Soetekouw, is voor de opdrachtgever een weg zoeken uit een lawine aan keuzes. De muziek komt niet van een bestaand cd’tje maar uit een database van talloze muziekjes van professionele muzikanten die speciaal voor dit soort doelen is samengesteld.
De stem van de voice-over komt ook uit zo’n database. In dit geval wilde Willem een heldere damesstem met een herkenbare Engelse tongval want Vliegenthart doet niet alleen veel zaken in Engeland maar ook ver daar buiten. Uit proefopnames moet een keuze gemaakt worden waarna de uitverkoren dame in kwestie de tekst inspreekt.
Het schrijven van zo’n tekst is allesbehalve eenvoudig terwijl ze dat wel moet zijn. In dit geval is vakwerk geleverd want zelfs de eerste keer dat je de film ziet is de boodschap gemakkelijk te volgen. En ja, zoals zij met die heerlijke Engelse tongval de naam Vliegenthart (“Fliegenthart”) uitspreekt kan internationaal alleen maar op sympathie rekenen.
Het historisch ambachtelijke bedrijf Vliegenthart leent zich natuurlijk uitstekend voor een zekere mate aan romantiek. In 2014 was ik op bezoek bij Willem Soetekouw en interviewde ik hem in dat prachtige oude kantoor dat van Delft naar Tiel is mee verhuisd. Het honderd jaar oude receptenboek lag toen ook op tafel.
De film laat ook zien waar het logo van het bedrijf vandaan komt; een zegellak stempel met daarin een oude lakstookketel.
Het prachtige akoestische gitaar-rifje waarmee de film begint loopt, met een paar variaties, de hele film door tot aan de voorlaatste scene waar de nieuwe DGA Willem Soetekouw (directeur grote-schuld eigenaar, volgens eigen zeggen) visionair, peinzend uit het raam staart.
Dat beeld is overigens veelzeggend want de horizon van Vliegenthart ligt duizenden mijlen ver.
Doe voordat je dit filmpje bekijkt eerst je oortelefoon in want het geluid versterkt het beeld.
“Ladies and gentlemen, we proudly present: Fliegenthart, the corporate movie”
Prachtig filmpje Bas!
Waar ambacht en moderne technologie hand in hand gaan.
Mooie schets. Vertrouwenswaardig ook.
Bij Vliegenthart zal ‘het touwtje uit de deur hangen’.
Méér Bas, méér.
Groetjes,
Rob van Dijk