Ga naar hoofdinhoud

Gevaarlijke fout op Facebook.


Voor veel schildersbedrijven is Facebook hét sociale medium om zich te profileren. Uiteraard juich ik dat toe. Toch zie ik veel bedrijven een gevaarlijke fout maken. Eerder besprak ik deze fout al kort in mijn stuk ‘Meest gemaakte fouten op social media’. Het gaat om de volgende fout: het gebruiken van een persoonlijk profiel voor je bedrijf. Dit mag namelijk niet van Facebook. Af en toe opent Facebook dan ook de jacht op persoonlijke profielen die hiervoor gebruikt worden. In 2014 was voor het laatst een grote jacht op deze profielen.

Begrip

Ik begrijp heel goed dat juist zelfstandig ondernemers ervoor kiezen om een persoonlijk profiel te gebruiken om zich op Facebook te begeven. Het is eenvoudiger, er is een gevoel van meer controle en je hoeft maar 1 profiel bij te houden. Waarom wil Facebook het dan toch niet hebben? Eén uitleg is dat Facebook een afspiegeling wil zijn van de werkelijkheid. Dus bedrijven moeten bedrijven zijn, plaatsen moeten plaatsen en personen moeten personen zijn. Tsja, dat zou kunnen. Ik ben daar wat cynischer over: Facebook moet ook, net als ieder ander bedrijf, geld verdienen en advertenties verkopen is op dit moment het model waarmee Facebook geld verdient. Advertenties verkoop je nu eenmaal aan bedrijven, niet aan personen. Zodoende jaagt Facebook af en toe op persoonlijke profielen die voor bedrijven gebruikt worden.

 

Facebook Emoticons Social Paint
Maak jezelf blij met een Facebook Bedrijfspagina!

Maatregelen

Welke maatregelen kun je nemen om te voorkomen dat je persoonlijk profiel wordt omgezet? De beste maatregel is natuurlijk om zelf een bedrijfspagina op te zetten. Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden om het risico van omzetten te verkleinen: vermijd in uw profielnaam tekst als: Schilderwerken, Afbouw etcetera. Gebruik als profielfoto ook een echte foto van u zelf en niet een logo of iets soortgelijks. Het is echter raadzamer en beter om een Facebook Bedrijfspagina op te zetten en te gebruiken (Hier vindt u hoe). Of laat het beheer van uw social media geheel of gedeeltelijk door een social media specialist uitvoeren. Ieder zijn vak tenslotte: u laat de kozijntjes toch ook niet lakken door een timmerman?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan