Ik weet het zo zeker omdat voor het gemiddelde MKB-bedrijf zonder inwonende wizzkid best onhandig is om wat dan ook aan je website te veranderen. Dus laat je het maar, ook als je er de noodzaak van zou inzien. En dat die noodzaak niet gezien wordt lijkt me duidelijk omdat ik ook op de socials, die stukken makkelijker zelf te vullen zijn, zo’n tekst nog niet ben tegengekomen.
Zou misschien wel iets zijn voor de verschillende schilderbelangenclubs die we in dit land hebben. Al maanden geleden is er een protocol opgesteld (op initiatief van een aantal vastgoedonderhoudsbedrijven) over hoe er bij een renovatie veilig kon worden doorgewerkt. Dat was om corporaties en overheden te overtuigen dat het werk kon doorgaan, al zat er ook veel bewonersparticipatie bij. Maar het blijft een verschil of je een huurder bent in een complex waar overal bouwvakkers rondkruipen en er zachte druk op je wordt uitgeoefend aan de ene kant of dat je als particulier eigenlijk aan een flinke binnenschilderbeurt zit te denken, maar in deze tijden toch maar liever niet.
Die laatste klant moet het goede gevoel krijgen dat die schilderbeurt wel degelijk kan. Dat gevoel moet jij hem geven. Mompelen van ‘dat komt wel goed mevrouwtje’ is niet voldoende. Ook voor particuliere schilderklanten is het fijn om van te voren te weten welk protocol de schilder zal gaan volgen. Gek dat nog niemand dat heeft uitgeschreven. Jullie hebben het kennelijk heel druk, de hele winter door en geen enkele binnenopdracht verloren door corona.
Zal ik eens gratis een opzetje doen?
- Wij dragen een mondkapje als we u bezoeken voor de opname van het werk, een kopje koffie blieven we dan niet. De wensen kunnen naar wens van de bewoner aan de keukentafel maar ook buiten besproken worden.
- Voor uitvoering van het werk maken wij heldere afspraken over de ruimten waar wij ons mogen bewegen. De andere ruimten betreden wij niet. We zorgen voor ons eigen eten en drinken en eten en drinken in de werkruimte, in de tuin of in onze auto.
- Er worden heldere afspraken gemaakt over toiletbezoek. Tegen meerprijs plaatsen wij een tijdelijk toilet.
- De schilders blijven bij ziekteverschijnselen thuis. En gaan in quarantaine als daar een reden voor is. Van de opdrachtgever wordt hiervoor begrip verwacht, het kan betekenen dat het werk langer duurt dan afgesproken.
- De opdrachtgever stelt de schilder ervan in kennis als er iemand in de woning positief getest is op het covid-19 virus en bewoners in quarantaine gaan. De schilder zal gedurende die periode de woning niet betreden.
- De schilders wassen hun handen bij aankomst bij uw huis en dragen een mondkapje op de route naar en van de ruimtes waar ze aan het werk zijn.
- De werkruimte wordt zo goed en royaal mogelijk gelucht
- De bewoners betreden, voor hun eigen veiligheid en die van de schilders, niet zonder waarschuwing vooraf de ruimte waar gewerkt wordt.
- Er wordt een signaal afgesproken en een veilige plaats voor tussentijds overleg. Met een belletje, appje of fluitje wordt kenbaar gemaakt dat een van de partijen overleg nodig vind.
- De schilders ruimen aan het eind van elke werkdag alle materialen en afval op, voeren in plastic verpakt af wat afgevoerd moet worden, tussentijdse opslag van materialen in overleg.
Volgens mij hebben we het dan zo ongeveer wel. Succes ermee. En een fijn winterseizoen toegewenst.